Ny nedgang for bilbransjen
ELEKTRISK: El- eller ikke, det er spørsmålet for bilbransjen om dagen. Tesla etablerte seg på Digernesskiftet i 2015 (bildet) og er vekstvinner på Sunnmøre i år.
Nytt

Ny nedgang for bilbransjen

For andre år på rad faller lønnsomheten hos bilforhandlerne på Nordvestlandet.

31.08.2019
I de tre årene frem til og med 2016 økte bilforhandlerne på Sunnmøre og i Nordfjord lønnsomheten, men i 2017 snudde det.
Resultatmarginen - resultatet før skatt i prosent av driftsinntektene - gikk ned fra 3,2 i 2016 til 2,7 prosent i 2017. I 2018 fortsatte nedgangen, til en resultatmargin på 2,3 prosent.
I fjor bikket også driftsinntektene nedover. Nedgangen var på 2,5 prosent, til 4,2 milliarder kroner.

Elektrisk effekt

El-bilenes inntogsmarsj i markedet er trolig mye av forklaringen på endringene.
Flere av bilforhandlerne NETT NO har snakket med, etterhvert som 2018-regnskapene er blitt offentliggjort, har forklart 2018-tallen med effekten av elektriske biler.
Kort sagt, den som har elbil eller ladbar hybridbil klar til levering får salg. De som mangler har hatt det tøffere.

Står på venteliste

Lange ventetider kan også ha slått negativt ut for bilsalget i fjor. Kunder setter seg på venteliste og utsetter selve kjøpet. Med over ett år å vente på enkelte modeller, betyr det at kjøpsbeslutninger i 2018 først slår ut i år.
Det er en faktor som gjør at nedgangen i tallene for 2017 og 2018 kanskje ikke er direkte sammenlignbare.
Når elbilene først kommer, kan de slå kraftig ut på statistikken. Så langt i år er Tesla den store vekstvinneren på Nordvestlandet, med 183 registrerte solgte nye biler. Det er en økning på over 300 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Tesla har butikk på Digernesskiftet i Skodje, men butikken er registrert som en avdeling, ikke et eget aksjeselskap. Derfor omfattes den ikke av regnskapsoversikten over bilbransjen på Nordvestlandet. Du finner en tabell som omfatter driftsinntekter og resultat før skatt i 2018 og 2017 ved å klikke på lenker i slutten av denne artikkelen.

Må vente

På motsatt ende av skalaen er Mercedesforhandler Bertel O. Steen Møre og Romsdal. Salget av nye biler falt med over 40 prosent fra 2017 til 2018, og nedgangen har fortsatt i år.
Grunnen til nedgangen er mangel på elbiler og ladbare hybrider, og det vil plage forretningen i store delar av 2019 også.
Planen var at flere nye modeller - med batteri - skulle komme i butikken fra sommeren av, men nå er leveringen utsatt til tredje kvartal, i følge daglig leder Geir Vatnehol.

Les også NETT NO sine tidligere artikler av bilbransjeresultatene på Nordvestlandet:





Endringer i bransjen

På tampen av 2018 kjøpte Auto 8-8-konsernet Rico Bil i Ålesund. Auto 8-8 Rico som selskapet heter nå, selger Mazda og Hyundai. Auto 8-8s andre forhandler i Ålesund, Auto 8-8 Vestlandske, selger Ford og Nissan.
- Det blir vanskeligere og vanskeligere å være små i bransjen vår, sa daglig leder Jorunn Lundanes i Auto 8-8 Rico da eierskiftet ble offentliggjort.

I juni offentliggjorde Brages Bil - en av de største bilforhandlerne på Nordvestlandet - at selskapet selger forhandlervirksomheten for BMW og Mini til Bavaria, som eier og driver 13 forhandlere i Sør-Norge.
Etter salget sitter Brages Bil igjen med Toyota og Lexus, og en strategisk samarbeidsavtale med Bavaria.

Den ene tabellen til høyre på siden, eller helt nederst om du leser på mobil, viser forhandlerne rangert etter resultatmargin (resultat før skatt i prosent av driftsinntektene).
Den andre tabellen viser nye biler registrert på Sunnmøre per 31. juli 2019. Biler som er solgt fra forhandlere på Sunnmøre, men registrert andre steder, omfattes ikke av tabellen.

Publisert: 31.08.2019 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:38