Pluss og minus i sentrumshandelen
OPP- OG NEDGANG: Blomsterbutikken hos Susanne Lunde Petersen på Kremmergaarden er blant dem som har trekt opp handelen. Hos Therese Habostad (innfelt) ved Ålesund Storsenter peker pila ned i år. 
Nytt

Pluss og minus i sentrumshandelen

De to kjøpesentrene i Ålesund sentrum har hatt ulik utvikling i koronaåret.

Marius Rosbach
18.12.2020

Når innspurten av julehandelen er i full gang, viser omsetningstallene til de to «sentrumssentrene», oppgang for Kremmergaarden og nedgang for Ålesund Storsenter så langt i år.

Kremmergaarden kunne ved utgangen av forrige uke notere en økning på 5,9 prosent i omsetninga så langt i år, sammenlignet med fjoråret. I rene tall er omsetningen på 222 millioner kroner.

Senterleder Susanne Lunde Petersen ved Kremmergaarden tør ikke sette to streker under svaret på hva økningen skyldes, men hun opplever at de er i medvind.

– Om det er fordi vi har pussa opp og fått nye aktører i løpet av året eller om det er fordi folk er mer hjemme er ikke godt å si. Men vi opplever en positiv utvikling med flere barnefamilier og yngre blant kundene, forteller hun.

«Alt» til hjemmet gjør det godat
Tallet på leietakere totalt har vært stabilt på i underkant av 20, men et par har flytta ut – og samtidig er tre nye kommet inn. Det dreier seg om Geiranger-bakeriet, frisør og blomsterbutikk. De to førstnevnte er bransjer som har opplevd en nedgang på landsbasis, mens blomster har vært blant handelsvinnerne.

Senterlederen forteller at hus- og hjem-segmentet har økt mest hos Kremmergaarden, sammen med mat og drikke.

– Alt som går på interiør og pynt til hjemmet, sammen med leiker og duppedingser gjør det godt. Bokhandelen har også hatt en enorm oppgang, legger Lunde Petersen til.

Færre kunder – større snittsalg
Allerede da NETT NO snakket med senterlederen i april så hun et handlemønster med færre kunder, og økt salg per kunde. Det har holdt seg utover året.

Tallet på kunder har gått ned med nær ni prosent sammenlignet med i fjor. Samtidig har de registrert en økning på mer enn 16 prosent i snittsalg per kunde. Hun tror det skyldes at mange er opptatt av å støtte lokal handel.

– Selv om det er blitt færre kunder, så handler hver kunde for mer. Jeg tror de som er opptatt av å støtte lokale butikker, er bevisste på den måten - og det synes vi er veldig kjekt, sier Lunde Petersen.

På samme måte som kjøpesentrene i Ulsteinvik, Ørsta og Nordfjordeid, har Kremmergaarden hatt en økning i julehandelen i år. Siste uke lå omsetningen 6,5 prosent over uke 50 i fjor.

Les også: Lokale kjøpesentra med milliardomsetning

Færre butikker i storsenteret
Hos «naboen» Ålesund Storsenter har butikkene hatt en nedgang i samla omsetning i år. Ved utgangen av uke 50 lå senteret rundt fire prosent under fjoråret på samme tid.

nettnohalf

– Den viktigste grunnen er at vi er færre butikker i år, enn vi var i fjor. Ser vi bort fra de lokalene vi ikke har fått fylt, øker vi sammenlignet med samme tid i 2019, forteller senterleder Therese Habostad til NETT NO.

Samtidig har storsenteret en relativt stor andel med aktører som har opplevd nedgang som følge av koronapandemien. Serveringsstedene er blant dem som har fått en ny dupp etter de siste smitteverntiltakene ble innført.

Nyinnflytta elektronikk-kjede
Klær- og sko er blant butikkene som har opplevd færre kunder over hele landet. Det blir antatt at mer av denne handelen er flyttet over på nettet. Også ved Ålesund Storsenter er disse butikkene blant dem som har størst utfordringer.

– Når de fleste selskap er avlyst, blir solgt lite festklær. Samtidig har det vært så mildt at salget av vinterklær ikke har tatt av skikkelig ennå, forteller Habostad.

Butikkene i hus- og hjemkategorien har derimot et oppsving. Nylig fikk senteret også inn elektronikk-kjeden Elon som har vært en solid tilvekst. Det blir jobba med å få inne flere leietakere, men det har vært utfordrende å få på plass nå i koronatida.

– Med bybadet på plass og flere nye aktører rundt oss venter vi en positiv utvikling framover. Det var en fantastisk sommer, og jeg tror at mange da fikk øynene opp for kvalitetene ved bysentrumet, sier Habostad.

Les også: Handelen på Moa holder stand

Lokale kjøpesentra med milliardomsetning

Klesveteraner tror på egen framtid

Analyse: Eit todelt næringsliv i koronaåret

Oppmodar om å bruke lokale bedrifter

Håper på comeback for lokalhandel


Publisert: 18.12.2020 16:13

Sist oppdatert: 06.01.2022 13:56