Nytt
Posisjonerer seg for framtida
Bunker Oil tredobler størrelsen på dagens tankanlegg i Skarbøvika. Investerer 60 millioner kroner.
Kristin Vidhammer
11.04.2018
-Etterspørselen etter marint drivstoff er så stor at vi må øke kapasiteten, sier Ove Rørvik, operasjonssjef i Bunker Oil.
Bunker Oil investerer nå ca. 60 millioner kroner i forbindelse med utvidelsen. Utvidelsen består av fire nye tanker, der de tre største utgjør 18x20 meter. Anlegget blir også automatisert. De bygger også helt ny 60-meters kai. Prosjektet er ventet å være ferdig i november, og alt er i rute så langt. Tankene blir levert i slutten av juni.
- Vi bygger et anlegg for de neste femti årene. Vi moderniserer og tar anlegget et steg videre og vi posisjonerer oss for framtida, sier han.
Tankene benyttes til mellomlagring for drivstoff for utlevering til skip. Det er også nye miljøkrav som gjør at de har behov for utvidelse, blant annet krever biodiesel egne tanker.
Det er fra neste år også krav om 100 prosent oppsamling rundt tanker som inneholder drivstoff, både gamle og nye tanker, helt ned til 10m3’s størrelse.
De har sprengt ut hele området der utvidelsen kommer.
- Det har vært et langt lerret å bleike fordi vi også måtte omregulere tomta, et arbeid som tok ett år. Men Ålesund Kommune har vært behjelpelige i denne saka og har vært gode støttespillere, som jeg må skryte av.
- Det ser ut til å gå bra med drifta i tankbåtrederiet, der vi nå har ansatt seksten sjøfolk til sammen. Det har vært spennende, for selv om vi frakter for oss selv, må vi ha tilstrekkelig med kunder naturligvis, sier Rørvik, som også er daglig leder i Kystbunker as.
Bunker Oil har anlegg i Båtsfjord, Hammerfest, Tromsø, Ålesund og i Bergen (smøreolje), i tillegg til at de for noen år siden overtok en rekke anlegg langs kysten fra Shell.
De leverer drivstoff til alt fra bønder, til fiske-/offshoreskip, offshoreplattformer og forsvaret blant annet.
- I fjor ble vi ISO-sertifisert, noe som gjør det enklere å inngå kontrakter. Det er i det hele tatt veldig mye som skjer, sier Rørvik.
Bunker Oil investerer nå ca. 60 millioner kroner i forbindelse med utvidelsen. Utvidelsen består av fire nye tanker, der de tre største utgjør 18x20 meter. Anlegget blir også automatisert. De bygger også helt ny 60-meters kai. Prosjektet er ventet å være ferdig i november, og alt er i rute så langt. Tankene blir levert i slutten av juni.
- Vi bygger et anlegg for de neste femti årene. Vi moderniserer og tar anlegget et steg videre og vi posisjonerer oss for framtida, sier han.
Sikrer nok lagringskapasitet
Mens det for få år siden var nok å importere drivstoff til tankanlegget hver tredje uke, har de nå behov for å få påfyll hver tiende dag. Med utvidelsen har de nok lagringskapasitet til å importere hver fjerde uke.Tankene benyttes til mellomlagring for drivstoff for utlevering til skip. Det er også nye miljøkrav som gjør at de har behov for utvidelse, blant annet krever biodiesel egne tanker.
Det er fra neste år også krav om 100 prosent oppsamling rundt tanker som inneholder drivstoff, både gamle og nye tanker, helt ned til 10m3’s størrelse.
De har sprengt ut hele området der utvidelsen kommer.
- Det har vært et langt lerret å bleike fordi vi også måtte omregulere tomta, et arbeid som tok ett år. Men Ålesund Kommune har vært behjelpelige i denne saka og har vært gode støttespillere, som jeg må skryte av.
Investert i to tankskip som går langs kysten og leverer til anlegg
Bunker Oil har også gjennom selskapet Kystbunker as investert i to tankbåter som leverer til anlegg langs kysten med drivstoff. Siste skipet, som ble bygget i Tyrkia, fikk de levert i fjor. De går på strekningen fra Florø i sør til Båtsfjord i nord.- Det ser ut til å gå bra med drifta i tankbåtrederiet, der vi nå har ansatt seksten sjøfolk til sammen. Det har vært spennende, for selv om vi frakter for oss selv, må vi ha tilstrekkelig med kunder naturligvis, sier Rørvik, som også er daglig leder i Kystbunker as.
Bunker Oil har anlegg i Båtsfjord, Hammerfest, Tromsø, Ålesund og i Bergen (smøreolje), i tillegg til at de for noen år siden overtok en rekke anlegg langs kysten fra Shell.
De leverer drivstoff til alt fra bønder, til fiske-/offshoreskip, offshoreplattformer og forsvaret blant annet.
Vokser også i antall bensinstasjoner
De vokser også i antallet bensinstasjoner, og har nå et sekstitalls bensinstasjoner Dette drivstoffet blir imidlertid fraktet med tankbiler, der de har leid inn en transportør.- I fjor ble vi ISO-sertifisert, noe som gjør det enklere å inngå kontrakter. Det er i det hele tatt veldig mye som skjer, sier Rørvik.
Etterspørselen etter marint drivstoff er så stor at vi må øke kapasiteten
Publisert: 11.04.2018 06:00
Sist oppdatert: 22.07.2021 14:30