Rederiet gjoer et siste forsoek paa aa faa godkjent slaktebaaten
STRID: Slaktebåten Norwegian Gannet ved havn i Hirtshals. Nå har rederiet bak båten klaget på Nærings- og fiskeridepartementets tolkning av fiskekvalitetsforskriften, som etter departements syn forbyr at skadd fisk kan tas ut av Norge.
Nytt

Rederiet gjør et siste forsøk på å få godkjent slaktebåten

Foreslår å returnere produksjonsfisken til Norge etter sortering i Danmark.

Administrator
01.02.2019
Rederiet Hav Line har klaget på vedtaket fra Nærings- og fiskeridepartementet som slår fast at sortering av oppdrettet fisk må skje i Norge.
– Dette er siste forsøk på å få klarsignal for Norwegian Gannet sin metode utenom rettsalene, sier administrerende direktør Carl-Erik Arnesen i Hav Line

To uker i drift

I klagen skriver rederiet at departementets vedtak er «i strid med det helt grunnleggende krav om at ethvert påbud fra myndighetene forutsetter klar hjemmel».
Hav Line mener departementet har feil tolkning av kvalitetsforskriften, og viser til at .
Etter vedtaket fra departementet gikk Hav Line til retten og krevde at forbudet mot å sortere såkalt produksjonsfisk i Danmark ble opphevet, og fikk medhold i begynnelsen av januar.
, slakte den om bord og gå direkte til en splitter ny fisketerminal i Hirtshals.
Båten har nå vært i drift i om lag to uker, og Arnesen forteller at det så langt har gått over all forventning.

Vil sikre bedre fiskevelferd

Fra merden i Farsund, hvor den første fisken ble hentet, bruker slaktebåten syv timer til Hirtshals.
Alternativet til oppdretteren vil ta mye lenger tid, forklarer Arnesen:
  • Fisken må da sendes 20 timer med brønnbåt nordover, for så å sette den i ventemerd før slakt.
  • På veien vil brønnbåten gå inn i en såkalt PD-sone (pancreas disease journ. anm), og må derfor ligge i karantene i 48 timer før en ny tur kan startes. Dette er en kostnad som oppdretter må dekke.
  • Etter slakt vil det ta et døgn med trailer før fisken når kontinentet.

Hav Line og Norwegian Gannet får støtte fra Dyrevernalliansen, som skrev i et brev til departementet like før jul at «fisk slaktet på slaktebåt vil ha høyere etisk kvalitet enn annen oppdrettsfisk, fordi den har unngått lidelsen som oppdrettsfisk ellers gjennomgår i forbindelse med slakteprosessen ».
Dyrevernalliansen ba departementet vurdere saken på nytt, og mener metoden til Hav Line vil sørge for at dyrevelferden holder en høyere standard.

Foreslår å returnere fisken

Nå håper rederiet å få på plass en endelig løsning på saken.
– Hav Line er klar til å etterleve kravene i kvalitetsforskriften og utsortere produksjonsfisken ved vårt anlegg i Hirtshals for deretter å returnere produksjonsfisken til anlegg i Norge for feilretting, sier Arnesen.
Han argumenterer med at anlegget i Hirtshals er et såkalt tollager, noe som medfører at fisken ikke kan regnes som eksportert til Danmark selv om sorteringen foregår der.
– Fisken kan først regner som eksportert når fisken går ferdig pakket ut av døren i Hirtshals, sier Arnesen.

– Ikke imot båten

Dersom departementet slår fast at sorteringen må skje i Norge, vil miljøfordelene falle bort og lønnsomheten i prosjektet ødelegges, ifølge rederiet.
Fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) har tidligere sagt til Sysla at . Han ønsker ikke å kommentere den videre behandlingen av klagen fra Hav Line.
– Jeg registrerer at flere medier skriver at jeg som statsråd er imot båten og at jeg stanser den. Det stemmer ikke. Båten er godkjent, den er det ikke noe i veien med. Men departementet har avvist at båten kan få levere produksjonsfisk i Danmark fordi dette er i strid med kvalitetsforskriften, sier han til Sysla.
Dette er siste forsøk på å få klarsignal for Norwegian Gannet sin metode utenom rettsalene

Publisert: 01.02.2019 09:04

Sist oppdatert: 20.02.2024 08:05

Mer om