Nytt
Rekordkontrakt til nye Fosen
Hurtigrutens største oppgradering noensinne sikrer ny verftsaktivitet på Fosen.
Administrator
03.11.2015
– Vi skal gjøre en opprustning på hurtigruteflåten på 550 millioner, sa Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam på en direktesendt pressekonferanse tirsdag om bord på «MS Midnatsol» i Trondheim.
Hurtigruten skal totaloppgradere fire nittitallsskip og og bygge om nyinnkjøpte MS Spitsbergen på Fosen. Ombyggingen til nye romløsninger og nytt interiør på de fire skipene blir den største investeringen om bord på hurtigruteskipene noensinne.
De 72 ansatte ved Noryards Fosen mistet jobben da .
skulle sikre jobbene i lang tid fremover på Noryards Fosen. I stedet endte det i i september. Det fikk dramatiske følger for verftet som da ble stående uten oppdrag.
Til slutt var det , og verftet måtte sette kroken på døren.
– Vi er stolte over at vi som et norsk verft har vunnet fram i en internasjonal anbudsrunde hvor pris og kvalitet har vært avgjørende. Disse oppdragene sikrer drift ved Fosen Yard framover og gir oss en helt nødvendig plattform å satse videre fra, sier fungerende verftsleder Anders Straumsheim ved Fosen Yard i en pressemelding.
Han var frem til konkursen i oktober verftsdirektør for Noryards Fosen, og skal nå fungere som daglig leder i Fosen Yards.
– For brorparten vil dette gi muligheten for å komme tilbake hvis man ønsker det.
Straumsheim kan ikke love alle jobben tilbake, men forteller at det vil være behov for opp mot 200 personer i toppene.
For Rissa kommune blir det en merkedag. Nesten seks prosent av arbeidsstyrken i Rissa er i dag ledige.
Det nye skipet MS Spitsbergen skal totalfornyes innvendig, i tillegg til å gjennomgå en omfattende ombygging for seiling under polare forhold. Allerede til våren skal MS Spitsbergen være ferdig ombygd, mens de fire nittitallskipene skal oppgraderes gjennom hele 2016.
Det første skipet som bygges om er MS Polarlys. Deretter følger MS Kong Harald, MS Nordkapp og MS Nordnorge.
Hurtigruten skal totaloppgradere fire nittitallsskip og og bygge om nyinnkjøpte MS Spitsbergen på Fosen. Ombyggingen til nye romløsninger og nytt interiør på de fire skipene blir den største investeringen om bord på hurtigruteskipene noensinne.
Puster liv igjen i hjørnesteinsbedriften
Byggingen av ny Hurtigrute skaper dermed ny aktivitet i hjørnesteinsbedriften på Fosen i Sør-Trøndelag, som fremover skal drives av det nye selskapet Fosen Yard AS.De 72 ansatte ved Noryards Fosen mistet jobben da .
skulle sikre jobbene i lang tid fremover på Noryards Fosen. I stedet endte det i i september. Det fikk dramatiske følger for verftet som da ble stående uten oppdrag.
Til slutt var det , og verftet måtte sette kroken på døren.
Nye interessenter
Det har ikke hindret andre interessenter i å overta verftet, og storkontrakten betyr fulle ordrebøker.– Vi er stolte over at vi som et norsk verft har vunnet fram i en internasjonal anbudsrunde hvor pris og kvalitet har vært avgjørende. Disse oppdragene sikrer drift ved Fosen Yard framover og gir oss en helt nødvendig plattform å satse videre fra, sier fungerende verftsleder Anders Straumsheim ved Fosen Yard i en pressemelding.
Han var frem til konkursen i oktober verftsdirektør for Noryards Fosen, og skal nå fungere som daglig leder i Fosen Yards.
– For brorparten vil dette gi muligheten for å komme tilbake hvis man ønsker det.
Straumsheim kan ikke love alle jobben tilbake, men forteller at det vil være behov for opp mot 200 personer i toppene.
For Rissa kommune blir det en merkedag. Nesten seks prosent av arbeidsstyrken i Rissa er i dag ledige.
Ny stil
– MS Spitsbergen blir vårt siste skipet inn i flåten. Det skal være en meget omfattende ombygging. Skipet går i ordinær trafikk fra 8.mai, så her blir det intensivt arbeid, sier Daniel Skjeldam.Det nye skipet MS Spitsbergen skal totalfornyes innvendig, i tillegg til å gjennomgå en omfattende ombygging for seiling under polare forhold. Allerede til våren skal MS Spitsbergen være ferdig ombygd, mens de fire nittitallskipene skal oppgraderes gjennom hele 2016.
Det første skipet som bygges om er MS Polarlys. Deretter følger MS Kong Harald, MS Nordkapp og MS Nordnorge.
Publisert: 03.11.2015 11:32
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:48