
Nytt
Rom & Tonik og Brødrene Aa i innovasjonsfinale
Rom & Tonik konkurrerer med Brødrene Aa om å ha laget årets beste universelle produkt.
24.08.2020
Rom & Toniks lyddempende matter FeltRoll er kåret som årets beste produkt inne produktdesign, mens Brødrene Aas sightseeingbåt er best i sin klasse.
Begge deltar i morgen ettermiddag, tirsdag 16.oktober, i konkurransen om hovedprisen.
– Det er stort for oss å få en slik anerkjennelse. Vi ønsker å bidra til å skape gode rom for folk å være i. Dessverre er lokaler med dårlig akustikk et økende problem. Dette ønsker vi å sette på dagsorden, sier Birgitte Linde Relling i en pressemelding.
– Universell utforming gjør at alle kan delta på like premisser. Det er det god økonomi i. De sju kategorivinnerne er gode beviser på hvordan universell utforming utløser innovasjon, øker konkurransekraften og gir et åpnere og bedre samfunn, sier programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA).
I tillegg til Brødrene Aa er de øvrige deltakern i kampen om hovedoprise barneavisen Aftenposten Junior, nettsiden og mobilappen til Finn.no, et garderobeanlegg på Solvik camping, Hamaren aktivitetspark, og matnetthandelen Kolonial.no.
Denår til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, møbel og interiør, tjenestedesign og interaksjonsdesign og digitale løsninger.
Begge deltar i morgen ettermiddag, tirsdag 16.oktober, i konkurransen om hovedprisen.
– Det er stort for oss å få en slik anerkjennelse. Vi ønsker å bidra til å skape gode rom for folk å være i. Dessverre er lokaler med dårlig akustikk et økende problem. Dette ønsker vi å sette på dagsorden, sier Birgitte Linde Relling i en pressemelding.
Finaleomgang
Det er Barne- og likestillingsminister Solveig Horne somdeler ut hovedprisen i konkurransen "". Prisen er opprettet for å stimulere produktutvikling som gjør at alle kan bruke produktene.– Universell utforming gjør at alle kan delta på like premisser. Det er det god økonomi i. De sju kategorivinnerne er gode beviser på hvordan universell utforming utløser innovasjon, øker konkurransekraften og gir et åpnere og bedre samfunn, sier programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA).
I tillegg til Brødrene Aa er de øvrige deltakern i kampen om hovedoprise barneavisen Aftenposten Junior, nettsiden og mobilappen til Finn.no, et garderobeanlegg på Solvik camping, Hamaren aktivitetspark, og matnetthandelen Kolonial.no.
Innovasjonsprisen for universell utforming
Prisen Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).Denår til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, møbel og interiør, tjenestedesign og interaksjonsdesign og digitale løsninger.
Publisert: 24.08.2020 10:34
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:15