Roekke skroget til Brattvaag over sommeren
SEKSJONSVIS: Skroget til REV-skipet (står for «research and expedition vessel», journ. anm.) er snart ferdig ved Vard-verftet i Romania.
Nytt

Røkke-skroget til Brattvåg over sommeren

Røkkes kombinerte yacht og forskningsskip blir det største fartøyet Vard har bygd og kommer snart til Brattvåg. Men ingen kommuner fra Nordvestlandet har henvendt seg for å få «Røkketårnet» hit.

Marius Rosbach
15.06.2019

Stålarbeidet på Kjell Inge Røkke sitt kombinerte yacht og forskningsskip er snart ferdig. Mot slutten av sommeren slepes skroget til Brattvåg.

Gry Ulverud fra REV Ocean fortalte deltakerne på Næringsdriv-konferansen torsdag om prosjektet til Kjell Inge Røkke, som både blir verdens største yacht og forskningsskip.

nettnohalf

Med en lengde på 183 meter, blir skipet for eksempel langt større enn Norges nye forskningsskip FF Kronprins Haakon.

– Det startet egentlig som et yachtprosjekt med en del forskningsutstyr om bord. I dag er det blitt et fullblods forskningsskip med litt yachtutstyr, forteller Ulverud.

Hun påpeker at Røkke gjør dette arbeidet som medlem i den såkalte Bill Gates-klubben «The Giving Pledge», som blant annet innebærer at han har forpliktet seg til å gi vekk halve formuen.

I første rekke vil REV Ocean-prosjektet bidra til at det forskes mer på klimaendringer, plastforurensing og overfiske.

Mer fra Næringsdriv: Ga hedersutmerkelse til Hildre

Lovar meir gåver frå banken

– Det har vore utruleg mange nedturar i løpet av desse åra

Artec Aqua-sjef spår stor vekst på land

Roser regjeringens nye digitale strategi

Jakter oppstartselskaper som er bra for havet

nettnohalf

Mot Brattvåg i august
REV-skipet blir det største noen av Vard-verftene har bygd. Det største av offshoreskipene som ble bygget var 180 meter, mens ekspedisjonsskipet blir 2,9 meter lengre - inkludert baugspyd.

I disse dager er de ulike seksjonene nær ferdige ved Vard sitt Tulcea-verft i Romania. Ulverud forteller at arbeidet med skroget trolig er helt ferdig i slutten av august.

– Da blir skroget slept til Brattvåg. Der skal det være til utrustning fram til mars neste år. Da skal skipet til Tyskland for å utstyres med yachtdelene, sier hun.

Yachten er designet av Espen Øino som nylig besøkte Ålesund og blant annet fortalte omdette arbeidet.

Les også: – Klisjeen om at kundene spiser kaviar og drikker dyr vin hver dag, stemmer ikke

Om bord blir det mye utstyr fra Kongsberg Maritime, men blant leverandørene finner vi også Ulmatec Handling Systems, Maritime Partner, Brunvoll, MMC First Process og flere Vard-selskaper. Motorene er levert av Wärtsilä. Skipet vil ha to helikopterdekk, egen mini-ubåt og en toppfart på 18 knop. Om bord blir det plass til 28 gjester og et mannskap på 54.

nettnohalf

Ikke bestemt plassering for «Røkketårnet»
Etter at politikerne i Bærum vendte tommelen ned for bygging av det mye omtalte «Røkketårnet», er romsdalingen på jakt etter at nytt byggested.

Det 64 etasjer høye bygget skal blant annet inneholde hotell og et «havets hovedkvarter».

– Vi har fått ganske mange henvendelser fra ulike plasser som ønsker at vi bygger hos dem, men vi har bestemt oss for å vente til etter lokalvalget med å ta en avgjørelse, sier Ulverud

. Hun sier at de ikke ønsker å bli del av den politiske debatten i forkant av valget.

Så langt har de vært i møter med 12 kommuner. Ingen av byene fra Nordvestlandet – som Ålesund eller Molde har henvendt seg, mens både Haugesund og Askøy lengre sør på Vestlandet har tatt kontakt.


Publisert: 15.06.2019 06:00

Sist oppdatert: 03.02.2022 23:45