Nytt
Selger flere og dyrere biler
Økte inntekter og økt lønnsomhet. Bilbransjen på Nordvestlandet har gode tider.
08.09.2017
2016 ble et nytt godt år for bilforhandlerne på Nordvestlandet.
Dette er fjerde gangen NETT NO oppsummerer tilstanden for bilbransjen på Sunnmøre og Nordfjord, og trenden vi har sett de foregående årene fortsatte i 2016, og ser ut til å kunne vare ved også i 2017. Det går oppover.
I 2013 satt bilforhandlerne igjen med en resultatmargin på 1,3 prosent etter å ha bommet grovt på bruktbilmarkedet. Resultatmarginen forteller hvor stort resultatet før skatt er i prosent av driftsinntektene, og er en enkel pekepinn hvor lønnsomt bransjen klarer å drive.
I 2014 nådde bransjen en resultatmargin på 1,9 prosent, i 2015 nådde den 2,5 prosent og i fjor ble det altså 3,0 prosent. Det er en lønnsomhet som bransjen vurderer som god.
Les også NETT NO sin tidligere omtale av bilbransjeresultatene på Nordvestlandet:
Klikk på lenker i slutten av artikkelen for å se tabellen over driftsinntekter og resultat før skatt til samtlige bilforhandlere på Nordvestlandet.
Der finner du også lenker til hvilke bilmerker som har solgt mest og minst hittil i år.
- Avgiftssystemet favoriserer store plug-ins (ladbare biler med både el- og bensin/diesel-motor, red. merk.), sier daglig leder Espen Digernes i Brages Bilforretning.
Sammen med avgiftsomleggingen kommer effekten av en god økonomi hos folk, mener Digernes.
Både kjøpekraften og kjøpeviljen er bra. Med billige lån på toppen så blir det bra også for bilbransjen, mener Digernes.
- Vi er i gang og bygge i løpet av høsten, sier Digernes.
På slutten av 2018 er målet å flytte de første bilmerkene inn i den nye butikken. Nye biler skal selges fra den nye forretningen på Digernesskiftet, brukte biler fra dagens forretning på Moa.
I dag er bilbransjen på Sunnmøre konsentrert om Moa-området og Ørsta/Volda. Tesla er i dag den eneste bilforretningen på Digernesskiftet. Erfaringene Brages Bilforretning gjør seg, vil trolig avgjøre om andre flytter etter.
En resultatmargin på 5,5 prosent sender Rico Bil helt til topps rangert etter lønnsomhet i 2016, sammen med Toyota Nordfjord og Førde og Volda Bil.
Daglig leder Jorunn Lundanes i Rico Bil merker den samme trenden som resten av bilbransjen, elbiler og ladbare hybridbiler er i vinden.
Mazda har ikke lansert el- eller hybridbiler enn, og det er et savn.
- Jeg skulle gjerne hatt elbiler og ladbare hybrider på Mazda også, sier Lundanes.
Lundanes sitt ønske om el- og hybridmodeller er noe som går igjen hos flere forhandlere i samme situasjon.
I auguststatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) vi ser hvorfor.
Nullutslippsbiler (i hovedsak elbiler) økte sin markedsandel fra 15,2 prosent i august i fjor til 20,8 prosent i august i år. Hybridbilenes markedsandel gikk opp fra 27,8 til 32,7 prosent. Størst nedgang er det for dieselbiler, fra 28,3 til 22,4 prosent.
Ved utløpet av august var det solgt 681 varebiler på Sunnmøre, mot 541 på samme tid i fjor. Det er en økning på 25,9 prosent, mens veksten i personbilmarkedet er 5,7 prosent - til 2645 biler.
- Næringslivet er på vei oppover igjen. Det er mange store prosjekt, sier Geir Vatnehol, leder for Sunnmøre Bilbransjeforening og leder for Bertel O Steen Møre og Romsdal.
Han ser lyst på den nærmeste fremtiden, den eneste usikkerheten på kort sikt er hva som skjer med bilavgiftene etter Stortingsvalget.
- Bilbransjen er inne i en god periode. Vi ser ikke noen mørke skyer i horisonten for 2017, sier Vatnehol.
Det har ikke skjedd, som regnskapene til forhandlerne viser. Den eneste forhandleren som sier han har opplevd noe som lignet en nedtur er Svein Idar Eiksund i Ulstein Bil i Ulsteinvik.
Frem til høsten i fjor lå han an til ti prosent vekst, men så stoppet det opp.
- Det var oljenedturen som slo inn, sa Eiksund til NETT NO i mai i år.
Tidlig i 2017 tok det seg imidlertid opp igjen, og så langt i år mener Eiksund fortsatt at en vekst på ti prosent er innen rekkevidde i år.
I løpet av 2016 ble Frydenbø Bils datterselskap på Sandane i Gloppen innlemmet som en avdeling i konsernet. Selskapet gir ikke ut regnskapsopplysninger om avdelingene og forhandleren er derfor ikke lenger med i oversikten.
Ute av oversikten er også Toyota Ulsteinvik. Selskapet ble nedlagt. Eieren, Brages Bil-konsernet har nå butikker i Ørsta og i Ålesund. Ørsta økte omsetningen markert i fjor, se tabell.
Nextcar Premium er med i oversikten, men er under avvikling i år. Nextcar-konsernet kuttet satsingen på import av relativt nye bruktbiler gjennom Nextcar Premium, på grunn av ugunstig valutakursutvikling og gikk i stedet inn som medeier i Porsche Center Ålesund.
Også Sandven Bil i Ørsta forsvinner som eget selskap. Selskapet satset i samme marked som Nextcar Premium. Sent i fjor kjøpte Berge & Co selskapet, som dermed ble Volkswagen-forhandler på nytt. Etter en kort periode som Berge & Co Ørsta (se tabell) ble selskapet avviklet og virksomheten en avdeling i Berge & Co.
Det er andre gangen messen holdes, og arrangør Jeanette Lorgen i Sparebanken Møre Arena forteller at utstillingslokalet ble raskt utsolgt.
- Vi kunne fylle opp mer om vi hadde mer plass, sier Lorgen.
Blant utstillerne er 12 nybilforhandlere frå Ålesund, som bruker messen til å treffe nye kunder. Blant nyheten som vises frem er blant annet Toyotas hydrogenbilmodell Mirai.
Dette er fjerde gangen NETT NO oppsummerer tilstanden for bilbransjen på Sunnmøre og Nordfjord, og trenden vi har sett de foregående årene fortsatte i 2016, og ser ut til å kunne vare ved også i 2017. Det går oppover.
I 2013 satt bilforhandlerne igjen med en resultatmargin på 1,3 prosent etter å ha bommet grovt på bruktbilmarkedet. Resultatmarginen forteller hvor stort resultatet før skatt er i prosent av driftsinntektene, og er en enkel pekepinn hvor lønnsomt bransjen klarer å drive.
I 2014 nådde bransjen en resultatmargin på 1,9 prosent, i 2015 nådde den 2,5 prosent og i fjor ble det altså 3,0 prosent. Det er en lønnsomhet som bransjen vurderer som god.
Les også NETT NO sin tidligere omtale av bilbransjeresultatene på Nordvestlandet:
Klikk på lenker i slutten av artikkelen for å se tabellen over driftsinntekter og resultat før skatt til samtlige bilforhandlere på Nordvestlandet.
Der finner du også lenker til hvilke bilmerker som har solgt mest og minst hittil i år.
Dyrere biler
Driftsinntektene til bilforhandlerne økte over 11 prosent i fjor, mens antall biler solgt steg i overkant av tre prosent. Det betyr at gjennomsnittsprisen pr bil øker. Vi kjøper flere biler, og de vi kjøper er dyrere enn før.- Avgiftssystemet favoriserer store plug-ins (ladbare biler med både el- og bensin/diesel-motor, red. merk.), sier daglig leder Espen Digernes i Brages Bilforretning.
Sammen med avgiftsomleggingen kommer effekten av en god økonomi hos folk, mener Digernes.
Både kjøpekraften og kjøpeviljen er bra. Med billige lån på toppen så blir det bra også for bilbransjen, mener Digernes.
Flytter forretningen
Brages Bilforretning er en av de største forhandlerne på Nordvestlandet. Den blir også den første av de etablerte forretningene som flytter fra Moa-området til Digernesskiftet.- Vi er i gang og bygge i løpet av høsten, sier Digernes.
På slutten av 2018 er målet å flytte de første bilmerkene inn i den nye butikken. Nye biler skal selges fra den nye forretningen på Digernesskiftet, brukte biler fra dagens forretning på Moa.
I dag er bilbransjen på Sunnmøre konsentrert om Moa-området og Ørsta/Volda. Tesla er i dag den eneste bilforretningen på Digernesskiftet. Erfaringene Brages Bilforretning gjør seg, vil trolig avgjøre om andre flytter etter.
Rekordår for Lundanes
Hos Rico Bil i Ålesund ble 2016 det beste året i historien. Mazda og Hyundai-forhandleren har aldri solgt så mange biler og tjent så godt.En resultatmargin på 5,5 prosent sender Rico Bil helt til topps rangert etter lønnsomhet i 2016, sammen med Toyota Nordfjord og Førde og Volda Bil.
Daglig leder Jorunn Lundanes i Rico Bil merker den samme trenden som resten av bilbransjen, elbiler og ladbare hybridbiler er i vinden.
Mazda har ikke lansert el- eller hybridbiler enn, og det er et savn.
- Jeg skulle gjerne hatt elbiler og ladbare hybrider på Mazda også, sier Lundanes.
Lundanes sitt ønske om el- og hybridmodeller er noe som går igjen hos flere forhandlere i samme situasjon.
I auguststatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) vi ser hvorfor.
Nullutslippsbiler (i hovedsak elbiler) økte sin markedsandel fra 15,2 prosent i august i fjor til 20,8 prosent i august i år. Hybridbilenes markedsandel gikk opp fra 27,8 til 32,7 prosent. Størst nedgang er det for dieselbiler, fra 28,3 til 22,4 prosent.
Varebilvekst
Om salget av personbiler forteller noe om husholdningenes økonomi og tro på fremtiden, tyder utviklingen i salget av varebiler på at det er stor optimisme i næringslivet.Ved utløpet av august var det solgt 681 varebiler på Sunnmøre, mot 541 på samme tid i fjor. Det er en økning på 25,9 prosent, mens veksten i personbilmarkedet er 5,7 prosent - til 2645 biler.
- Næringslivet er på vei oppover igjen. Det er mange store prosjekt, sier Geir Vatnehol, leder for Sunnmøre Bilbransjeforening og leder for Bertel O Steen Møre og Romsdal.
Han ser lyst på den nærmeste fremtiden, den eneste usikkerheten på kort sikt er hva som skjer med bilavgiftene etter Stortingsvalget.
- Bilbransjen er inne i en god periode. Vi ser ikke noen mørke skyer i horisonten for 2017, sier Vatnehol.
Oljenedturen kom ikke
Da oljeprisen falt i 2014 fryktet bilbransjen at også den skulle bli rammet, fordi folk ville bli mer forsiktige med pengene når arbeidsledigheten steg.Det har ikke skjedd, som regnskapene til forhandlerne viser. Den eneste forhandleren som sier han har opplevd noe som lignet en nedtur er Svein Idar Eiksund i Ulstein Bil i Ulsteinvik.
Frem til høsten i fjor lå han an til ti prosent vekst, men så stoppet det opp.
- Det var oljenedturen som slo inn, sa Eiksund til NETT NO i mai i år.
Tidlig i 2017 tok det seg imidlertid opp igjen, og så langt i år mener Eiksund fortsatt at en vekst på ti prosent er innen rekkevidde i år.
Nordfjord og Sunnmøre
NETT NOs oversikt over bilbransjen omfatter forhandlerne på Sunnmøre og i Nordfjord.I løpet av 2016 ble Frydenbø Bils datterselskap på Sandane i Gloppen innlemmet som en avdeling i konsernet. Selskapet gir ikke ut regnskapsopplysninger om avdelingene og forhandleren er derfor ikke lenger med i oversikten.
Ute av oversikten er også Toyota Ulsteinvik. Selskapet ble nedlagt. Eieren, Brages Bil-konsernet har nå butikker i Ørsta og i Ålesund. Ørsta økte omsetningen markert i fjor, se tabell.
Nextcar Premium er med i oversikten, men er under avvikling i år. Nextcar-konsernet kuttet satsingen på import av relativt nye bruktbiler gjennom Nextcar Premium, på grunn av ugunstig valutakursutvikling og gikk i stedet inn som medeier i Porsche Center Ålesund.
Også Sandven Bil i Ørsta forsvinner som eget selskap. Selskapet satset i samme marked som Nextcar Premium. Sent i fjor kjøpte Berge & Co selskapet, som dermed ble Volkswagen-forhandler på nytt. Etter en kort periode som Berge & Co Ørsta (se tabell) ble selskapet avviklet og virksomheten en avdeling i Berge & Co.
Over 5000
I helgen, 9.-10. september, venter arrangørene av "Bil & Motorshow 2017" over 5000 personer innom dørene i Sparebanken Møre Arena.Det er andre gangen messen holdes, og arrangør Jeanette Lorgen i Sparebanken Møre Arena forteller at utstillingslokalet ble raskt utsolgt.
- Vi kunne fylle opp mer om vi hadde mer plass, sier Lorgen.
Blant utstillerne er 12 nybilforhandlere frå Ålesund, som bruker messen til å treffe nye kunder. Blant nyheten som vises frem er blant annet Toyotas hydrogenbilmodell Mirai.
Bilbransjen er inne i en god periode. Vi ser ikke noen mørke skyer i horisonten for 2017
Publisert: 08.09.2017 11:01
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:13