Selvskapt Tyrkia troebbel
TYRKIATRØBBEL: Sjømatanalytiker Finn-Arne Egeness, sjeføkonom Kjetil Olsen og handelsanalytiker Mads Erik Eriksson i Nordea samlet rundt 40 personer på bankens Tyrkiaseminar i Ålesund i dag.
Nytt

Selvskapt Tyrkia-trøbbel

Tyrkias egen politikk er hovedårsaken til problemene i økonomien. Risikoen for bankkrise har økt kraftig, sier Nordea-analytiker. Verftene vil endre betalingsvilkårene. 

12.09.2018
45 prosent av lånene til næringslivet i Tyrkia er tatt opp i utlandet. Når den tyrkiske valutaen faller blir det mye dyrere å betale tilbake.
Samtidig faller tilliten til tyrkisk økonomi. Spådommene hos et tverrsnitt av analytikere er at tyrkisk lire skal svekke seg ytterligere fremover og gjøre lånene enda dyrere.
Tyrkia kan ende med å få en bankkrise.
- Risikoen for at det kan skje har økt kraftig, sa sjeføkonom Kjetil Olsen i Nordea på bankens Tyrkia-seminar i Ålesund i dag.

Skapt det selv

I foredraget sitt sa Olsen at Tyrkia, blant annet med presidents Recep Tayyip Erdoğans innblanding i sentralbankens rentesetting, har fulgt oppskriften for å skape en krise i en fremvoksende økonomi:
Lån mye, og i utenlandsk valuta.Invester slik at du får underskudd på handelsbalanse.Sett inn slektninger og venner i sentral stillinger.Styr etter alternative økonomiske teorier. Erdogan mener renten må ned for å dempe inflasjonen, ikke opp som er gjengs teori.
De amerikanske sanksjonene som kom mot Tyrkia i juli/august var bare en utløsende årsak til en raske svekkelsen av den tyrkiske valutaen, mener Olsen.

Ikke bygg nå

Under den internasjonale fiskerimessen Norfishing i Trondheim i slutten av august kom Mads Erik Eriksson fra Nordea med en klar advarsel til norske redere og verft som vil bygge skip eller skrog i Tyrkia. Nå er det bedre og vente og se.

Den anbefalingen står han fortsatt ved.
- Det er rett og slett fordi situasjonene er så uoversiktlig som den er, sa Eriksson på seminaret i dag.

Verftene ber om nye betalingsvilkår

På kort sikt har verftene i Tyrkia bra med oppdrag, men Eriksson frykter problemene skal komme etterhvert når verftene skal finansiere nye prosjekter.
Verftene i Tyrkia har allerede begynt å be om at kundene tar en større del av risikoen når de bestiller skip, i følge Eriksson.
- Det er noe som skurrer når vi ser endringer i betalingsbetingelser, sier han.

Ikke stengt

Muligheten til å bygge skip i Tyrkia er ikke stengt, i følge administrerende direktør Hans Ove Holmøy i skipsdesignselskapet Skipsteknisk.
Holmøy var blant tilhørerne på dagens seminar.
- Det er nylig signert kontrakter, også store, til norske redere, sier Holmøy, og sikter til Kystrutens avtale om å bygge i Tyrkia.

Og så sent som i forrige uke fikk en russisk kunde av Skipsteknisk på plass formalitene for å bygge i Tyrkia.

Publisert: 12.09.2018 10:51

Sist oppdatert: 06.07.2021 08:36