Ser daarlig ut for Nordvestlandet
NÅR IKKE OPP: Verken Møreaksen over Romsdalsfjorden (t.v.) eller Stad skipstunnel (t.h.) er med å fagetatene sine prioriteringer over samferdselsprosjekt de neste sju årene.
Nytt

– Ser dårlig ut for Nordvestlandet

Verken Stad skipstunnel, Møreaksen eller ny tunnel på Strynefjellet er med i fagfolkenes prioriteringer på samferdsel før 2028. Svein Sunde i Gode Vegar tror ikke det blir resultatet.

Marius Rosbach
20.03.2020
Denne uka har fagetatene, blant annet Statens vegvesen, Nye Veier og Kystverket, sagt sitt om hvordan de mener samferdselskronene skal prioriteres i kommende Nasjonal transportplan for 2022-2033.
Her er verken Stad skipstunnel, E39-prosjektene i Møre og Romsdal eller ny tunnel over Strynefjellet inne på prioriteringslista i årene fram til 2027.
Bakgrunnen er at etatene skal legge samfunnsøkonomisk lønnsomhet til grunn – noe som i stor grad betyr at folkerike områder blir prioritert.
– Så lenge de har fått det oppdraget, så er det slik at det ser dårlig ut for Nordvestlandet. Vi har ikke den trafikken som de har rundt de store byene, sier Svein Sunde i Gode Vegar til NETT NO.

Skal ut på høring

Sunde setter sin lit til at det endelige resultatet vil se annerledes ut, når politikerne gjør sine vedtak. Nå skal saken først ut på høring med frist i juli, før det endelige forslaget blir lagt fram i mars neste år.
– I den høringen vil det nok bli kommentarer fra mange hold her på Nordvestlandet. Analysene tar ikke opp i seg at næringslivet vårt har uforutsigbare vilkår når det gjelder å komme seg fram. Det gjelder både dårlige veier og ferjer, påpeker Sunde.
Han er ikke i tvil om at kostnadene for næringslivet i regionen burde vises igjen i analysene.

– Vi skal iallfall gjøre vårt

Det er også et poeng at da oppdraget ble gitt av samferdselsminister Jon Georg Dale, hadde regjeringen flertall i Stortinget. Med Frp ute av regjering, kan det ligge an til andre politiske prioriteringer.
– Med et annet flertall på Stortinget, enn da oppdraget ble sendt ut, så kan stortingsmeldingen som legges fram neste vår, se ganske annerledes ut enn disse tilrådingene. Vi skal iallfall gjøre vårt for at det skal skje, sier han.
Gode Vegar jobber i første rekke for å realisere ny tunnel på riksveg 15 over Strynefjellet, ny E39 mellom Kvivsvegen og Byrkjelo og ny E39 utenom Volda og Ørsta sentrum.

Skipstunnelen ute: – Skuffende og overaskende

At Stad skipstunnel er helt ute av prioriteringene fra Kystverket sin side, kom overraskende på Randi Humborstad i Styringsgruppen for Stad skipstunnel.
– Dette var et skuffende og overaskende innspill fra Kystverket, er hennes kommentar.
Hun forventer at politikerne holder det de har lovet, og følger opp den gjeldende transportplanen. Her er skipstunnelen fullfinansiert med byggestart innen 2021. Humborstad forventer at det blir satt av minst 60 millioner kroner i oppstartsmidler på statsbudsjettet neste år.
I innspillet fra Kystverket blir det påpekt at skipstunnelen ligger inne med oppstart i gjeldene transportplan, men at de likevel ikke har penger til å sette i gang prosjekter i den størrelsen fram til 2033.
– Beregnet netto nytte per budsjettkrone for Stad skipstunnel er lavere enn på samlet investeringsportefølje som nå er prioritert, heter det i (lenke til PDF-fil)
Utdrag fra prioriteringene til Statens vegvesen som omhandler Nordvestlandet:

Korridor 4 Stavanger-Bergen-Ålesund-Trondheim


2022 - 2027


Lav ramme: Oppstart ferjefri forbindelse mellom Stavanger og Bergen, prosjektet E39 Ådland-Svegatjørn. Sammen med Rogfast bygger prosjektet bo- og arbeidsmarkedene på strekningen Stavanger-Stord-Bergen med vesentlig redusert reisetid. Sikring på strekningene rv. 13 Byrkjeneset og rv. 13 Vinje-Myrkdalstunnelen.

2028 - 2033


Lav ramme: Skredsikring på E3 og sikring av skredpunkter langs rv. 13.Høy ramme: Ferjefri E39 i Møre og Romsdal. Betydelig redusert reisetid på E39 gjennom ferjefrie forbindelser og utbedring mellom dagens ferjestrekninger. Betydelige utbedringer på rv. 13. Utbedringer og noe skredsikring på E39. Utbedringer på rv. 9 i Setesdal.

Korridor 6 Oslo-Trondheim med armer til Måløy, Ålesund og Kristiansund


2022 - 2027


Lav ramme:Utbedringer på rv. 3 i Østerdalen. Utbedringer E6 på Dovrefjell. Utbedring på rv. 4 Lygna-Reinsvoll. Utbedring av E136 Veblungsnes ved Åndalsnes.
Høy ramme: Utbedringer langs E136 mellom Dombås og Bjorli og mellom Innfjorden og Vestnes. Rv. 15 Otta - Dønnfoss blir også utbedret.

2028 - 2033


I høy ramme blir det skredsikring langs E136 og rv. 15. Det blir utbedringer på nordre deler av E6 og rv. 3, midtre deler av E136, og østre del av rv. 70.
(lenke til PDF-fil)
I den høringen vil det nok bli kommentarer fra mange hold her på Nordvestlandet

Publisert: 20.03.2020 16:25

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:54