Nytt
Ser muligheter i Russland
En gammel russisk fiskeflåte står foran både oppgradering, vedlikehold og etterhvert nybygging. Dette gir gode muligheter for den norske maritime industrien.
Kristin Vidhammer
03.12.2015
Det var fullsatt på markedsseminaret "With Inside Information Russia" som Global Centre of Expertise og Norsk Russisk Handelskammer arrangerte i Ålesund torsdag.
Etter at Russland igangsatte motsanksjoner i juli 2014, har den bilaterale handelen mellom Norge og Russland falt. Særlig har norsk eksport til Russland falt.
I utgangspunktet er altså ikke maritim industri sanksjonert, og ifølge Methi er det nå store muligheter i forhold til fornyinga av russiske fiskefartøy som skal skje.
- Det blir utstedt nye fiskekvoter i Russland i 2017, og etter dette vil det bli utløst et behov for nye fiskefartøy. Også før dette, er det et behov for oppgradering og reparasjoner av fiskerifartøy, og som gir muligheter fram til 2017, sier han.
I snitt er de russiske fiskefartøyene over 30 år gammel.
- Den maritime bransjen i Norge har tidligere vist både vilje og evne til å tenke langsiktig, og der norsk maritim industri gang på gang har vist seg omstillingsdyktige og flinke på kompliserte markeder.
Ifølge Methi, forsvant 80 prosent av all norsk eksport over natten da Russland igangsatte motsanksjoner, noe som særlig har rammet norsk fiskerieksport til Russland.
Denne rapporten skal hjelpe norsk maritim industri til å se mulighetene. Også Sharov viste oversikter over den russiske fiskeflåten, og som viste at den var betydelig redusert de siste årene og der mange skip er svært gamle.
- Innovasjon Norge skal også etablere Fram-program mot det russiske markedet fra neste år, og da trenger vi 8-10 selskap som ønsker å delta i dette langsiktige programmet, sa Sharov.
Etter at Russland igangsatte motsanksjoner i juli 2014, har den bilaterale handelen mellom Norge og Russland falt. Særlig har norsk eksport til Russland falt.
Havbruk og maritim industri ikke sanksjonert
- Men det er to sektorer som det er viktig å fokusere på nå og som ikke er innbefattet av sanksjoner - det ene er havbruk og det andre er maritim industri. Da snakker vi både om verft og skipsutstyr, sier Rune O. Methi i Norsk Russisk Handelskammer.I utgangspunktet er altså ikke maritim industri sanksjonert, og ifølge Methi er det nå store muligheter i forhold til fornyinga av russiske fiskefartøy som skal skje.
- Det blir utstedt nye fiskekvoter i Russland i 2017, og etter dette vil det bli utløst et behov for nye fiskefartøy. Også før dette, er det et behov for oppgradering og reparasjoner av fiskerifartøy, og som gir muligheter fram til 2017, sier han.
I snitt er de russiske fiskefartøyene over 30 år gammel.
Vil bistå norsk industri
- Her i Norge har vi tradisjoner og gjennomføringsevne innenfor maritim industri og akvakultur. Vi skal nå se på hva vi kan gjøre for å sette fokus på disse to bransjene. Vi tenker på å etablere konkrete, kommersielle aktiviteter for å bistå disse to bransjene framover, sier Methi.- Den maritime bransjen i Norge har tidligere vist både vilje og evne til å tenke langsiktig, og der norsk maritim industri gang på gang har vist seg omstillingsdyktige og flinke på kompliserte markeder.
Ifølge Methi, forsvant 80 prosent av all norsk eksport over natten da Russland igangsatte motsanksjoner, noe som særlig har rammet norsk fiskerieksport til Russland.
Innovasjon Norge i Russland
Også Innovasjon Norge var til stede på seminaret. Nikolay Shavrov, direktør i Innovasjon Norway i St. Petersburg, kunne vise til en ny rapport som de har laget : "Russian maritime industry - Opportunities and potential for the Norwegian maritime clusters".Denne rapporten skal hjelpe norsk maritim industri til å se mulighetene. Også Sharov viste oversikter over den russiske fiskeflåten, og som viste at den var betydelig redusert de siste årene og der mange skip er svært gamle.
- Innovasjon Norge skal også etablere Fram-program mot det russiske markedet fra neste år, og da trenger vi 8-10 selskap som ønsker å delta i dette langsiktige programmet, sa Sharov.
Det blir utstedt nye fiskekvoter i Russland i 2017, og etter dette vil det bli utløst et behov for nye fiskefartøy
Publisert: 03.12.2015 14:58
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:50