Sikter mot utslippsfrie skip
Regjeringen utreder nye krav til gods- og passasjerruten mellom Bergen og Kirkenes.
Dagens anbudsperiode utløper i 2023 og regjeringen starter arbeide kravene til rederiene som vil konkurrere om å trafikkere strekningen i neste anbudsperiode.
"Regjeringen vil nå utrede hvordan kystrutetjenesten skal være etter 2030, og vil blant annet se på hvilke transportbehov kystrutevirksomheten skal dekke, hvilke miljøkonsekvenser den har, og potensialet for ytterligere skjerping av miljøkravene.", skriver Samferdselsdepartetmentet i en pressemelding.
– Vi trenger mer kunnskap om det grunnleggende transportbehovet langs kysten, og hvordan dette kan dekkes på en mest mulig miljøvennlig måte. Målet er å få en best mulig transporttjeneste for folk langs kysten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i pressemeldingen.
Det er selskapet Oslo Economics som skal gjennomføre utredningen.
Ber om strenger krav
Administrerende direktør Bent Martini sier i en pressemelding at selskapets mål er å seile hele strekningen utlsippsfritt fra neste anbudsperiode.
- Vi har skip som i dag kan seile klimanøytralt ved å skifte ut naturgass med biogass, uten behov for en eneste oppgradering. Våre skip er også klargjort for eksempelvis hydrogen, et nullutslippsdrivstoff. Teknologien er der, og det er mulig om man har viljen til å gjennomføre det, sier Martini i pressemeldingen.
Han ber om en snarlig avklaring om hva som blir de nye kravene.
- Denne utredningen er et viktig signal og en start på den prosessen. Forhåpentligvis vil den etterfølges av en snarlig utlysning av nytt anbud. Aktører som har ønske om å vinne anbudet trenger tid på seg for å kunne levere fra neste avtaleperiode, og vi er i en bransje hvor eksempelvis bygging av nye skip er tidkrevende, sier han.
Utslippsfritt skip i 2030
Havila Kystruten trafikkerer Bergen - Kirkenes sammen med konkurrenten selskapet Hurtigruten.
Hurtigruten varslet tidligere i år at den samme med Sintef og 12 maritime partner har fått omlag 80 milliioner kroner i offentleg støtte til utvikling av nullutslippskip for passasjertrafikk.
Målet er at det første skipet skal bli levert i 2030.
Publisert: 26.04.2024 08:15
Sist oppdatert: 26.04.2024 09:10