
Skal bygge en av verdens største batteripakker i Bergen
Batteriene på Havila Kystrutens fire nye skip vil veie 86 tonn og ha en kapasitet på 6,1 megawattimer. De skal bygges i Vinmonopolets gamle lokaler på Midtun.
Corvus Energy har signert kontrakt med Norwegian Electric Systems (NES) på verdens største leveranse av batteripakker til Havila Kystrutens fire nye skip.
– Vi er ekstremt stolt over å ha mottatt denne ordren, sier Geir Bjørkeli, administrerende direktør i Corvus Energy, til Sysla.
Selskapet annonserte nylig at de bygger en gigantisk batterifabrikk i Vinmonopolets gamle lokaler på Midtun sør i Bergen.
Det er i denne fabrikken batteriene skal settes sammen, før de installeres på de fire skipene som skal i drift fra 2021.
Verdens største
De luftkjølte batteripakkene på 6,1 MWh som skal inn i Kystruteskipene, er de største som noen gang er levert til skip, ifølge Corvus-sjefen.
Sysla kjente heller ikke til noen større da vi publiserte saken, men det viser seg at batteripakken Leclanché har under bygging for «Yara Birkeland» er større: 7 MWh.
Leveransen fra Corvus til Havila Kystruten er imidlertid til fire skip, og blir dermed betydelig større i sum.
Les også: Med dette håndtrykket sluker Corvus Energy konkurrenten
Hvert av skipene skal utstyres med 2 batteripakker á 43 tonn – til sammen 86 tonn per skip.
Til sammenligning er batteripakken på Color Lines’ nye skip, «Color Hybrid» på 65 tonn og 5 MWh (se illustrasjon under).
«Color Hybrid» bygges hos Ulstein i Ulsteinvik. Batteripakkene på skipet skal stå i to rom akter på til sammen 180 kvadratmeter. Klikk på bildet for å lese saken. Illustrasjon: Color Line
I et intervju med Sysla i oktober i fjor sa Havila-eier Per Sævik at fulladede batterier på Kystruteskipene skal gi to timers seiling på vanlig servicedrift.
Les også: Dette skal Havila Kystrutens fire skip hete
– Men går vi ned til ti knop, regner vi med å kunne gå fire timer på batteri. Det er lenger enn noen andre vi har hørt om er i stand til å gjøre.
Det vil si at turen inn Geirangerfjorden, for eksempel, kan gjennomføres med batteridrift.
– Myndighetene snakker om utslippsfrie fjorder innen 2026. Vi er klare fra 2021, sa Sævik (les hele saken her).
Sævik sikrer stor del av verdikjeden
Det var i oktober i fjor det ble kjent at Norwegian Electric Systems, som Sævik eier gjennom Havyard, sikret seg kontrakten på et hybrid-elektrisk fremdriftssystem og kontrollsystemer på kystrute-skipene fra bro til propell.
Hele denne kontrakten har en verdi på 300 millioner kroner.
Les også: Havyard sikrer milliardkontrakt fra Havila Kystruten
Hvor mye av dette som havner hos Corvus vil ikke partene ut med, men etter det Sysla kjenner til skal det være en betydelig andel.
To av skipene skal bygges på Tersan-verftet i Tyrkia. Havyard, som helt eier Norwegian Control Systems og er største aksjonær i Norwegian Electric Systems, har allerede sikret seg kontrakten for design og leveranse av utstyr til de fire nye skipene.
Skal i operasjon fra 2021
De nye kystruteskipene fra Havila skal gå i rute Bergen – Kirkenes fra 2021, som 4 av totalt 11 båter på ruten. Resten skal fortsatt drives av Hurtigruten, som har hatt monopol på strekningen i en årrekke.
De nye 125 meter lange båtene, som kan ta inntil 700 passasjerer, skal bygges med motorer fra Rolls-Royce som går på naturgass (LNG).
Det reduserer CO2- og NOX-utslippene med henholdsvis 20 0g 80 prosent sammenlignet med diesel.
I tillegg til batteripakkene er de også tilrettelagt for hydrogen og brenselsceller.
Krever ladestasjoner for full effekt
Det må betydelig infrastruktur til for å lade batteriene i havnene. Til forskjell fra et landstrømanlegg, som skal forsyne et skip med strømmen det bruker mens det ligger til kai, er det her snakk om betydelige mengder strøm som skal overføres fra land til batteriene på kort tid.
Å bruke LNG-motorene om bord til å lade dem opp gir liten miljøgevinst, sammenlignet med å lade dem med strøm fra det landbaserte strømnettet, som nesten utelukkende leverer energi fra miljøvennlig vannkraft her til lands.
Sævik har sagt at han vil ha ladestasjoner i Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Kirkenes.
Han får støtte fra Enova-sjefen, som vil ha ladestasjoner langs hele kysten.
Vi er ekstremt stolt over å ha mottatt denne ordren
Publisert: 27.02.2019 15:15
Sist oppdatert: 25.07.2024 13:25