Scanlines elferje illustrasjon lmg marine 11
NY ELFERJE: Den nye ferja til Scandline er designet av norske LMG Marin og blir 147,4 meter lang og 25,4 meter brei. Illustrasjon: LMG Marin
Nytt

Skal levere utstyr til verdens største elferje

Kongsberg-kontrakt med dansk rederi gir arbeid på Longva og i Ulsteinvik.

Marius Rosbach
07.03.2022

Kongsberg Maritime skal levere framdrift- og kontrollsystem til Scandline sin nye ferje som skal bygges ved Cemre-verftet i Tyrkia.

Den nye ferja til det danske rederiet ligger an til å bli verdens største elferje med sine 147,4 meter. Om bord skal det være plass til å frakte 140 passasjerer og 66 lastebiler.

Gir arbeid på Sunnmøre
Kongsberg Maritime-kontrakten inkluderer «azipull»-propeller som er såkalt trekkende «azimuth-thrustere», tillegg til kontrollsystemet for framdrift og styring kalla MCON.

Avtalen gir blant annet arbeid for ingeniørene ved Longva- og Ulsteinvik-avdelingene på Sunnmøre, opplyser kommunikasjonsdirektør Anette Wollebæk Bonnevie til NETT NO.

Thrusterne leveres fra utstyrsleverandørens finske fabrikk i Rauma, mens kontrollsystemet leveres fra Longva.

Skal settes i trafikk i 2024
Ferja skal gå den timeslange seilasen mellom Puttgarden og Rødby, og skal etter planen settes inn i trafikk i 2024.

Scandlines har vært kunde av Kongsberg Maritime i en årrekke, og utstyrsleverandøren har tidligere oppgradert propellsystemet på den eksisterende flåten med hybridferjer.

Havyard-selskapet Norwegian Electric Systems (NES) skal for øvrig levere batteri- og kontrollsystem til samme ferje.

Publisert: 07.03.2022 16:19

Sist oppdatert: 07.03.2022 16:25

Mer om