Skal levere utstyr til verdens største elferje
Kongsberg-kontrakt med dansk rederi gir arbeid på Longva og i Ulsteinvik.
Kongsberg Maritime skal levere framdrift- og kontrollsystem til Scandline sin nye ferje som skal bygges ved Cemre-verftet i Tyrkia.
Den nye ferja til det danske rederiet ligger an til å bli verdens største elferje med sine 147,4 meter. Om bord skal det være plass til å frakte 140 passasjerer og 66 lastebiler.
Gir arbeid på Sunnmøre
Kongsberg Maritime-kontrakten inkluderer «azipull»-propeller som er såkalt trekkende «azimuth-thrustere», tillegg til kontrollsystemet for framdrift og styring kalla MCON.
Avtalen gir blant annet arbeid for ingeniørene ved Longva- og Ulsteinvik-avdelingene på Sunnmøre, opplyser kommunikasjonsdirektør Anette Wollebæk Bonnevie til NETT NO.
Thrusterne leveres fra utstyrsleverandørens finske fabrikk i Rauma, mens kontrollsystemet leveres fra Longva.
Skal settes i trafikk i 2024
Ferja skal gå den timeslange seilasen mellom Puttgarden og Rødby, og skal etter planen settes inn i trafikk i 2024.
Scandlines har vært kunde av Kongsberg Maritime i en årrekke, og utstyrsleverandøren har tidligere oppgradert propellsystemet på den eksisterende flåten med hybridferjer.
Havyard-selskapet Norwegian Electric Systems (NES) skal for øvrig levere batteri- og kontrollsystem til samme ferje.
Publisert: 07.03.2022 16:19
Sist oppdatert: 07.03.2022 16:25