Viking Sky i koronaopplag i A Alesund f15bbfde3dc1a14012b0b5f628033328
NESTEN-KATASTROFE: Cruiseskipet Viking Sky avbildet ved et besøk i Molde. Skipet hadde 1374 personer ombord da det mistet fremdrift og styring i storm utenfor Hustadvika.
Nytt

Skulle aldri lagt fra kai

For lite smøreolje til dieselgeneratorene og utilstrekklig opplæring gjorde at cruiseskipet Viking Sky nesten grunnstøtte i en storm på Hustadvika i 2019.

19.03.2024

"Det er anslått at skipet bare var ca. en skipslengde fra å grunnstøte, og med 1374 personer om bord hadde ulykken potensiale til å bli en av de verste katastrofene til sjøs i moderne tid", skiver Havarikommisjonen i sin rapport om nesten-havariet til Viking Sky 23. mars 2019.

Viking Sky fikk en blackout og mistet fremdrift og styring utenfor Hustadvika. Det tok 39 minutt å få begge fremdriftsmotorene i gang igjen, ifølge rapporten.

Maskinisten var ikke trent for en slik situasjon: "Det hadde tidligere blitt utført blackout-øvelser om bord, men aldri basert på full blackout uten noen standby-generator tilgjengelig. Maskinistene ble derfor stilt overfor en situasjon de ikke hadde trent på å håndtere. Situasjonen var stressende, kontrollsystemet var komplekst, og det var behov for å utføre bestemte handlinger i en gitt rekkefølge. Utilstrekkelig opplæring bidro sannsynligvis til at gjenopprettingen ble tidkrevende."

Manglet sikkerhetsbuffer
Da skipet forlot Tromsø på vei sørover var en av fire dieselgeneratorer ute av drift. Dermed hadde skipet ikke den sikkerhetesbufferen som kreves, og skulle ikke seilt fra Tromsø, ifølge Havarikommisjonen.

Det som utløste blakouten var "for lavt oljenivå i alle de operative dieselgeneratorenes smøreoljetanker, i kombinasjon med stamping og rulling i høy sjøgang", heter de ti raporten.

Fincantieri-kritikk
Skipsbyggingskonsernet Fincantieri får kritikk for designet av smøreoljetankene. "Verftets designprosess sikret ikke at smøreoljetankene overholdt SOLAS-kravet for sikker operasjon under dynamisk krenging.", heter det i rapporten.

Fincantieri tilrås "å gjennomgå og styrke designprosessen for å sikre at smøreoljetanker i fremtiden designes og bygges i samsvar med SOLAS-konvensjonen og klassereglene. Fincantieri tilrås også å undersøke om andre skip bygget ved samme verft kan ha smøreoljetanker som ikke oppfyller gjeldende regelkrav, og eventuelt iverksette nødvendige tiltak."

Kommisjonen har også en rekke forslag til bedre overvåking og skjerpede rutiner, til klasseselskap, rederi, skipsmanagementselskap.

Publisert: 19.03.2024 09:34

Sist oppdatert: 19.03.2024 09:39