Slik blir prestisjeferja til Color Line
TIL KAI: Den 160 meter lange ferja er blant de største skipene Ulstein verft har levert og skal inn på Color Line-ruta mellom Sandefjord og Strømstad i sommer. Den siste «finishen» pågår fortsatt, men onsdag kom rederiet med illustrasjoner (innfelt) av hvordan livet blir om bord.
Nytt

Slik blir prestisjeferja til Color Line

Splitter nye Color Hybrid seiler på jomfrutur i juli. Nå kan du se hvordan det Ulstein-bygde skipet blir innvendig.

Marius Rosbach
29.05.2019
Den nye Strømstad-Sandefjord-ferja som Ulstein verft har hatt under bygging for Color Line er snart klart for levering. 26. juli går jomfruturen for det som blir omtalt som verdens største plug-in hybridskip.

Drivhus og glassgulv


Onsdag sendte Color Line ut en pressemelding med beskrivelser av hvordan reisen blir om bord på det splitter nye skipet. Det blir utvidet shopping- og servicetilbud med store butikker og tre spisesteder.
– På dekk vil det være et drivhus drevet av spill-varme. Her vil det blant annet dyrkes urter og grønnsaker som vil serveres om bord, heter det i pressemeldingen.
På brovingen blir det glassgulv slik at passasjerene kan følge med på bølgene og sjøen under.

Lades på en time

Fartøyet har flere nyvinninger om bord og vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp. Det skjer takket være en batteripakke på 65 tonn.
Batteriene kan lades på en time via en kabel fra landstrømanlegg på kaia.
Skipet har i tillegg et varmereservoar som utnytter varmen fra kjølevannet og eksosen til oppvarming.

De 43 meter lange skipslogoene er – og Designen er det Fosen som står for.

Siste «finish»

Skipet har de siste ukene ligget til kai ved Ulstein verft, etter at det ble tatt ut av dokkhallen tidligere i vår. Logoer og maling er på plass, mens den siste «finishen» fortsatt pågår.

Rederiet har tidligere uttalt til med jobben verftet har utført.
Color Hybrid skal gå fra Sandefjord hver formiddag og ettermiddag når den settes inn i trafikk.

Oppgradert i havnene

For å tilrettelegge for det nye skipet har det også vært stor byggeaktivitet i havnene. Både i Strømstad og i Sandefjord er det gjort betydelige oppgraderinger. Det er bygget landramper for effektiv ombordkjøring, og kaiområdene er oppgradert blant annet med nye trappetårn og passasjertuber, opplyser rederiet.

Les mer:

Publisert: 29.05.2019 11:21

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:35