Snart slutt paa Tarzan metoden
VINDKRAFT: Island Offshores "Island Crown" på Statoil sitt prøveanlegg for vindkraft HyWind vest for Rogaland. Gangveien som går mellom hekken og vindmølla kan utvides fra 15,4 til 23,4 meter. Avansert datastyring holder tuppen av brua i ro på tross av vind og bølger.
Nytt

Snart slutt på Tarzan-metoden

Uptime International har nylig levert en bevegelig gangvei til verdens første spesialskip for arbeid med vindmøller til havs. På oljefelt rundt om i verden skal gangveier fra Ålesund gjøre Tarzan-metoden overflødig.

Ivar Myklebust Longvastøl
15.01.2014
Når bølgene slår kraftig på oljefeltet, vil gangveier fra Uptime International sørge for trygg ferdsel mellom båt og plattform.
På mange felt, særlig i Asia og Mexicogulfen, skjer dette fremdeles ved at mannskapet må slenge seg i et tau, og altså bruke Tarzan-metoden som er meget farlig.

Vind kan bli stort

Store vindparker ute i havet med planer om tusenvis av møller setter krav til sikker transport av mannskap og utstyr for vedlikehold og service.
- Vindmøller til havs er fremdeles en subsidiert næring, men det kan bli stort i framtida. Vi har levert en 19,4 meter lang gangvei til ”Siem Moxie”, verdens første spesialfartøy for oppdrag mot vindmølleparker offshore. Dette kan bli et stort marked også for oss, sier Svein Ove Haugen, salgs- og markedsdirektør i Uptime International AS.

80 millioner i 2013

Selskapet ble etablert høsten 2011 og oppnådde en omsetning på rundt 80 millioner kroner i 2013, etter leveranser til fire større båter.
Det er Uptime-eierne som sitter på kunnskapen og produserer avanserte gangveier med bevegelseskompensasjon (se faktaboks).

Internasjonale ambisjoner

Potensialet er stort, mener ledelse og eiere, og navnet Uptime International AS signaliserer at de har ambisjoner om å kapre kunder over hele verden.
- ”Uptime” betyr enkelt og greit at med vårt produkt vil kundene oppnå mer ”oppetid”. I dag er det ofte slik at fartøyer ikke får levert mannskap og utstyr til en installasjon på grunn av grov sjø. Må de vente, så renner også pengene fort ut, sier Haugen.

Island offshore kunde

Den første store kunden var rederiet Island Offshores nybygg ”Island Crown”, et skip med ulike funksjoner og med lugarplass til rundt 100 personer.
- Når ”Island Crown” er ute på jobb, kan det ligge med gangveien fast mot en rigg eller plattform, slik at arbeiderne kan gå trygt og behagelig fram og tilbake mellom båt og installasjon i hele arbeidsperioden.
- Ved mannskapsskifte og evakuering er dette en klar fordel, sier Haugen.

USA og Dubai

Byggingen foregår på Marine Aluminiums anlegg på Karmøy, mens programmering av datasystemet som styrer hydraulikken og sørger for stabiliteten, skjer i Ålesund hos ICD Industries. 700.000 programmeringslinjer blir lagt inn i programmet, forteller Svein Ove Haugen.
De to andre store kundene i 2013 var rederiet Hornbeck Offshore i USA og Mac Offshore i Dubai. Førstnevnte er en stor aktør i Mexicogulfen og utenfor Brasil og har bygget et hotellskip som går i charter for Chevron.
Dubai-baserte Mac Offshore bygger et såkalt CSS-fartøy (Compact Semi Sub) på verftet Fujian Mawei Shipbuilding i Kina som skal gå på kontrakt for Shell i Brunei.

Har tro på Afrika

Ledelsen i Uptime International besøkte i fjor høst Cape Town i Sør-Afrika for å sjekke ut muligheter og samarbeidspartnere. Svein Ove Haugen sier at Afrika er spennende marked med mye olje, og der det er ventet stor aktivitet.
- Vi ønsker å være tidlig ute og har fått en lokal samarbeidspartner som vi skal møte igjen snart. Vi ser for oss at det kan være naturlig å dekke større deler av Afrika fra Cape Town, men vi må prøve oss fram, sier Haugen.

Tarzan-metoden

- Ikke minst sikkerhetsmessig har våre produkt mye å bidra med, for vi vet at på mange oljefelt rundt om i verden bruker de fortsatt tau – Tarzan-metoden - for å sende mannskap mellom båter og installasjoner, seier Haugen.
Uptime International har sammen med Undertun utviklet en kortere (12 meter) og lettere gangvei, med tanke på mindre fartøy. Denne har ikkje bevegelseskompensering og er av den grunn også mye billigere.
- I Afrika er offshorebåtene mindre og vi tror at markedet er størst for den lille modellen, sier Haugen.

Ser på leiemarkedet


- Venter dere stor vekst de neste åra?
- I 2014 regner vi med en omsetning på same nivå som i fjor. Utfordringa er å rekke å levere alt. Vi ser også litt på leiemarkedet, der vi kan leie ut gangveier til rederi med båter som går i kontrakter, sier Svein Ove Haugen.
Ikke minst sikkerhetsmessig har våre produkt mye å bidra med, for vi vet at på mange oljefelt rundt om i verden bruker de fortsatt tau – Tarzan-metoden - for å sende mannskap mellom båter og installasjoner

Publisert: 15.01.2014 06:41

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:30