Nytt
– Som å gå fra steinalderen til rakettalderen
Color Hybrid-kapteinen er strålende fornøyd med det nye flaggskipet. Nå starter arbeidet med å finne fram til den optimale driftsformen.
17.08.2019
Hybridferja som Color Line fredag satte inn i trafikk på Sandefjord-Strømstad-sambandet er spekket med ny teknologi.
Kaptein Jan Magnar Sollid har fulgt byggingen av skipet ved Ulstein verft og er strålende fornøyd med sin nye arbeidsplass, skriver Teknisk Ukeblad.
– Det er som å gå fra steinalderen til rakettalderen. Det er mye nytt å sette seg inn i. Det har blitt en bratt lærekurve, fortalte han til som var med på jomfruturen før helga.
Skipet har installert en batteripakke som gjør det mulig å seile en time med tolv knops fart med elektrisk drift. Det gjør at forbruket av drivstoff – og utslipp kuttes med 20 prosent.
Rederiet opplyser til at skipet i teorien har 40 ulike driftsformer, men at fire-fem er mest aktuelle. Utover høsten skal mannskapet logge og lære, før de finner fram til den optimale driftsformen.
På jomfruruten var ikke batteriladingen på plass fordi Siemens – som har levert batteri og elektro- og automasjonssystemet trengte mer tid.
Framover skal Color Hybrid seile utslippsfritt inn og ut av havn til Sandefjord. Rederiet jobber også med å få på plass lading i Strømstad, som kan spare ytterligere drivstoff.
Kaptein Jan Magnar Sollid har fulgt byggingen av skipet ved Ulstein verft og er strålende fornøyd med sin nye arbeidsplass, skriver Teknisk Ukeblad.
– Det er som å gå fra steinalderen til rakettalderen. Det er mye nytt å sette seg inn i. Det har blitt en bratt lærekurve, fortalte han til som var med på jomfruturen før helga.
Skipet har installert en batteripakke som gjør det mulig å seile en time med tolv knops fart med elektrisk drift. Det gjør at forbruket av drivstoff – og utslipp kuttes med 20 prosent.
Rederiet opplyser til at skipet i teorien har 40 ulike driftsformer, men at fire-fem er mest aktuelle. Utover høsten skal mannskapet logge og lære, før de finner fram til den optimale driftsformen.
På jomfruruten var ikke batteriladingen på plass fordi Siemens – som har levert batteri og elektro- og automasjonssystemet trengte mer tid.
Framover skal Color Hybrid seile utslippsfritt inn og ut av havn til Sandefjord. Rederiet jobber også med å få på plass lading i Strømstad, som kan spare ytterligere drivstoff.
Les også
:Publisert: 17.08.2019 13:49
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:38