Erik Tønne Clarksons Platou foto Ogne
OLJE HOLDER STAND: Selv om veksten er stor i vindkraftutbyggingen til havs, kommer oljeetterspørselen etter olje til å nå nye rekorder i flere år fremover, mener Clarkson Platou-analytiker Erik Tønne. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Spår kraftig vekst for vind

Vindkraft til havs vil vokse med 20 prosent i året i minst ti år, tror analysesjef i Clarksons Platou. Det kan gi arbeid til norske skipsverft.

02.11.2021

- Jeg er litt forsiktig med å si at det blir en boom, men at det skal bygges ganske mye for offshore vind det er jeg ganske sikker på, sier Erik Tønne, leder for markedsanalyser hos verdens største skipsmeglerselskap, norsk-britiske Clarksons Platou.

De oppdragene kan vinnes av norske verft, mener han.

- Vi er konkurransedyktige, sier Tønne til NETT NO.

Fortsatt oljevekst
Tønne var en av de første innlederne på Verftskonferansen i dag og deler sine vurderinger av markedene for energi, skipsfart og skipsbygging.

Selv om veksten er stor i utbygging av vindkraftproduksjon til havs utgjør den typen fornybare energi bare en liten andel av verdens energiforsyning, og olje vil fortsette å være en viktig energikilde i mange år, mener Tønne.

Neste år kan verdens oljeforbruk være tilbake på nivået fra før koronaepidemien. Det internasjonale energibyrået IEA spår økt oljeforbruk videre frem til 2026 i sin siste prognoser. Tønne tror veksten vil forsette til i alle fall 2030-2035.

Ingen ny offshoreboom
Til tross for en ventet vekst i oljeetterspørselen tror ikke Tønne på at vi får en ny offshore-boom.

Det kommer til å bli investert i mer oljeutvinning, men ikke som før oljeprisfallet i 2014. Grunnen er delvis politisk. Oljeselskapene presses av myndigheter og/eller aksjonærer til å investere i fornybar energiproduksjon.

Rederne nøler
Akkurat nå fyrer store deler av shippingbransjen "på alle sylindre", sa Tønne i sin innledning.

For eksempel lå 60 bilskip i opplag for ett år siden. Nå seiler alle, og ratene (betalingen for å leie skipene) er tre ganger høyere enn i fjor.

Den god inntjeningen i shipping kan vare lenger enn i en normal shippingopptur tror Tønne. Grunnen er at redere nøler med å bestille nye skip, blant annet fordi de er usikre på kommende miljøkrav og hva som er alternative energikilder til diesel og tungolje.

Publisert: 02.11.2021 14:30

Sist oppdatert: 04.11.2021 12:30

Mer om