Store penger liten profitt
TØFF BUTIKK: Bilbransjen på Nordvestlandet opplevde markert fall i lønnsomheten og svakt fall i salget ifjor. Falt gjorde det også for Volda Bil, selv om lønnsomheten i det selskapet ligger godt over snittet.
Nytt

Store penger, liten profitt

Bilbransjen i nordvest traff ikke på bruktbilprisene, og resultatet i bransjen ble nesten halvert i fjor. Sjekk hva forhandlerne satt igjen med.

03.10.2014
Til sammen satt bilforhandlere på Nordvestlandet igjen med 42,8 millioner kroner i resultat før skatt i fjor, etter å ha solgt biler og verkstedstjenester for over 3,3 milliarder kroner.
Fallende bruktbilpriser kan ha mye av skylden for at det gikk som det gikk.

Halvert overskudd

Overskuddet utgjør under 1,3 prosent av driftsinntektene, nesten en halvering i forhold til 2012.
Lønnsomheten må opp relativt raskt, i følge Magne Skudal, sekretær for Sunnmøre bilbransjeforening.
- Bilforhandlerne vil ikke holde på lenge på dette nivået, sier Skudal.
Se tabell i faktaboks, eller

Noen gikk i leasingfella

En viktig årsak til at overskuddene krympet ifjor er kombinasjonen av et økende leasingmarked for privatpersoner, kombinert med fallende brukbilpriser.
En leasingavtale er kort sagt en leieavtale, der bilen leies ut til en avtalt pris - typisk i tre år.
For få år siden var det nesten bare bedrifter som leaset biler, og det ble leid ut rundt 2000 biler gjennom leasingavtaler i året på landsbasis.
Nå har antallet steget til rundt 20.000 biler i året, og det er privatpersoner som står for storparten av økningen, i følge Skudal.
Han presisere at noen bedrifter har lykkes godt i leasingmarkedet, men mange har ikke det.

Mange tilbake

De aller fleste som leaser bil velger å levere den tilbake når leieperioden er utløpt, og heller leie en ny modell.
2013 var det første året at leasede privatbiler kom tilbake til forhandlerne i større omfang, og det var med å på gjøre resultatet i bransjen så dårlig som det ble.
Skal regnestykket gå opp med fortjeneste for forhandlerne er det avgjørende at de har beregnet riktig bruktbilpris på bilen de har leid ut.

Priset for høyt

Dessverre for bransjen ser det ikke ut til at forhandlerne får den prisen for brukbilene som tidligere var normalt.
En årsak til at brukbilprisene ikke er så høye som bransjen hadde ventet, er at den reelle prisen på nye biler har gått ned de siste årene. Det har i sin tur virket inn på bruktbilprisene.
Når forhandlerne må selge bruktbilene billigere enn de hadde tenkt seg, tjener de i beste fall ikke så mye på uteleieavtalene som de hadde beregnet. I verste fall er det snakk om et rent tap.

Nye avtaler

Skudal sier bransjen allerede er i ferd med å justere leasingavtalene.
Når bruktbilprisene ikke er så høye som forhandlerne opprinnelig hadde ventet, blir konsekvensen at prisen for å leie bil gjennom en leasingavtale stiger.
Skudal tror ikke prisøkningen på leasingavtaler blir så stor at det vil gjøre ordningen mindre populær, men det blir dyrere enn det har vært.
En person som leaser en bil slipper blant annet å tenke på risiko for uventet verditap på bilen. Skudal tror det er en årsak til at privat leasing har blitt så populært.
Bilforhandlerne vil ikke holde på lenge på dette nivået

Publisert: 03.10.2014 06:24

Sist oppdatert: 05.07.2021 09:08