Storsatsing betalte seg for Sykkylven Turbuss
Det ferske turselskapet har mangedoblet omsetning de siste åra.
Odd Arne Bøe starta opp Sykkylven Turbuss 1. juni 2020 med ei drosje og en minibuss før det kom inn en rullestolbil senere det året. Siden har det bokstavelig talt blitt ei reise, der hjula på bussen har rulla raskere og raskere rundt.
Fra en omsetning på 3,2 millioner kroner i 2022, som var en ti-dobling av året før, kunne bussjåføren smile like blid over å ha tredobla driftsinntekten for 2023.
- Jeg har investert og ekspandert stort og vi kommer til å bikke 14-15 millioner i år. Nå har vi vokst så fort, og det er kostbart, at vi trenger å konsolidere for å få kontroll på kostnadssida. Heldigvis er jeg godt gift med ei som har stålkontroll på finansene, sier bussjåfør og daglig leder Odd Arne Bøe til Nett No.
Sykkylven Turbuss | ||
Årsresultat (i mill kr) | 2023 | 2022 |
Driftsinntekter | 9,6 | 3,2 |
Driftsresultat | 0,5 | 0,3 |
Resultat før skatt | 0,5 | 0,3 |
Flere ansatte
Sykkylven Bussreiser har sin base på Straumgjerde, men opererer passasjer- og turismetrafikk på Sunnmøre og utenlands. Fra å være et enmanns-orkester har selskapet nå 14 ansatte på lønningslista. Derav har lønnskostnadene nesten firedobla seg fra 2022 til 3,7 millioner kroner i 2023.
– Veksten har vært mulig i praksis takket være alle de positive og kjekke folkene jeg har rundt meg i det daglige. Det er nesten ikke fravær fra jobb, og vi er gode på kundebehandling. Det har generert nye oppdrag og muligheter for oss, sier Bøe videre.
Med investeringer og satsing i bunn ble det like vell nesten en halv million igjen før skatt for fjoråret. Nær en dobling av 2022-tallene.
2022 var første år med overskudd i selskapet med 300 000 i driftsresultat. Det bikket 0,5 millioner i fjor.
Når en dør stenges
I 2021 så Bøe at markedet for skolekjøring og annet ville forsvare en ny investering på en ny minibuss. Året etter mistet han avtalen med Pasientreiser, som var et stort tap i omsetningen. Da måtte det tenkes nytt i Sykkylven.
– Da kastet jeg meg rundt og satset på cruisetrafikk. Jeg kjøpte en demobuss fra utlandet, som kom i drift i juni det året. Så fikk jeg tilbake avtalen med Pasientreiser i september igjen. Da ble det ganske travelt en periode. På våren i fjor fikk vi kontrakt på kommunal skolekjøring, og samtidig kjøpte vi inn en ny turistbuss som gikk veldig bra på direkten. I fjor høst tok jeg også over et drosjeløyve, før jeg i januar kjøpte enda en ny turistbuss, forteller Bøe.
Snaue fire år etter oppstarten har Sykkylven Turistbuss dermed tre drosjer og turbusser samt to minibusser i stallen.
Publisert: 15.05.2024 12:22
Sist oppdatert: 16.05.2024 08:20