Saa en nisje i dronemarkedet
SATSER: Leif Johan Holand så at der var en nisje i markedet. Denne måneden begynner Griff Aviation å ta i mot ordrer, og interessen i markedet er stor. Leveringene starter i høst.  
Nytt

Så en nisje i dronemarkedet

Griff Aviation i Sykkylven satser stort på å selge droner over hele verden. - Det er uendelige muligheter når det gjelder bruk av dronene og funksjon de kan fylle, sier Leif Johan Holand. 

Kristin Vidhammer
06.05.2017
Det er stor interesse for dronene som Griff Aviation utvikler og de får nå henvendelser fra hele verden.
- Vi har fra dag èn aldri gått slukøra ut fra et kundemøte og dronene har fått veldig god mottakelse ute i markedet. Det er ingenting som tyder på at dette ikke skal gå riktig veg, sier daglig leder og medeier Leif Johan Holand.
Han er filmprodusent og filmfotograf på helikopterkamera og grunnla også film- og multimediaselskapet Fuglefjellet.

Bakgrunn

I 2012 ble Fuglefjellet, som hadde femten ansatte på det meste, overtatt av trønderske investorer gjennom selskapet Greenway.
Samtidig skilte Leif Johan Holand ut helikoptervirksomheten i det nye selskapet Magic Air.
Med kamera til 4 millioner kroner på snuten til helikopter, har Holand gjort svært populære og internasjonalt anerkjente filmopptak.

Droner som alternativ til helikopter

- Jeg så etterhvert at droner begynte å komme som et alternativ til helikopter. Sammen med min partner Jan Martin Nysæter kom tanken om å utvikle droner for et par år siden. Vi så at det var liten løfteevne blant dronene som eksisterte, og vi trengte droner som kan løfte tunge kamera.

Dermed var det i gang. Siden da har utviklingen skjedd i stor fart. Etter utvikling av en prototype, kunne de gjøre første prøveflyvingen på slutten av 2015. En endelig droneversjon var ferdigutviklet i oktober i fjor.

Lanserte i desember i fjor

I desember i fjor var det lanseringsfest i Sykkylven, der de inviterte bygdefolk til show og med live sending på Facebook.
- Etter at jeg gikk av talerstolen den kvelden, tok det bare en halv time før vi fikk første ordren og som kom fra Tyskland. Det viser hvilken gjennomslagskraft sosiale medier har, sier Holand.
Det er en rekke anvendelsesområder for dronene. De har en løfteevne på 200 kilo, i motsetning til mange eksisterende droner som kan løfte rundt 30 kilo. Å bruke drone til å fly med forsyninger for eksempel, er mye billigere enn å bruke helikopter. Derfor er helikopterselskap også interessert i å kjøpe disse dronene.

Uendelige bruksområder

- Det er uendelige muligheter når det gjelder bruk av dronene og funksjon de kan fylle, sier Holand.
Griff Aviation (som tidligere het Magic Innovation) har nå elleve ansatte. De har investert rundt 20 millioner kroner, blant annet i det ypperste i CNC-teknologi.
- Vi har nå begynt å produsere deler og med første levering i september. Vi begynner å ta i mot ordrer denne måneden og det er mange kunder som har sagt at de vil legge inn ordrer.

Etablert selskaper internasjonalt

Nå har de også etablert selskap i Lakeland i Florida i samarbeid med et amerikansk selskap. I første omgang er det et salgsselskap, men på sikt kan det også bli produksjon der.
- Vi har også salgsselskaper i Storbritannia, Frankrike, Tyrkia og Midt-Østen i samarbeid med andre og som ligger i eksisterende og nye selskaper under Griff-paraplyen.
Neste uke vil de være å finne på en stor messe i Dallas i USA.

Ingeniørkompetanse

Bakgrunnen for å etablere produksjon i Sykkylven, er den unike ingeniørkompetansen som finnes der - tatt i betraktning kompetansen som finnes innen møbelproduksjon.
- Her skal vi lage sterke, superlette, geniale ting - og da må vi ha ingeniører som tenker kreativt på multifunksjon.
Dersom salget går bra framover, vil de kunne komme til å måtte doble antallet ansatte.
- Men det er kontraktene framover som vi avgjøre dette, sier han.
Det er Leif Johan Holand, Jan Martin Nysæter i tillegg til den eksterne investoren Torfinn Nesset som eier selskapet med en ca. en tredjedel hver. I tillegg eier Odd Arne Rønes 1 prosent.

Prisbelønt

Leif Johan Holand har lang erfaring med tv-, film- og reklameproduksjon og har laget hundretalls produksjoner for store nasjonale og internasjonale kjente tv-, film og merkevare-/produktselskaper.
BBC, Discovery, NRK, TV 2, Nike, Range Rover, Porsche, Volvo og samarbeid med kjente filmregissører og skuespillere er bare en liten brøkdel av produksjonen.
- Vi vant blant annet pris sammen med TV2 for "Fly med oss"-serien, der vi fløy over Norges land i nitten dager i 2014. Vi hadde seks timer med tv-opptak hver dag, og det er største helikopteropptaket vi vet om som er gjort noen gang. Jeg koordinerte hele oppdraget og måtte planlegge flyruten ned til hvert minutt. Vi har fått skryt for å levere et veldig nøyaktig budsjett og som vi klarte å holde oss innenfor rammene på, sier Holand.
Etter at jeg gikk av talerstolen på lanseringsfesten den kvelden, tok det bare en halv time før vi fikk første ordren - fra Tyskland

Publisert: 06.05.2017 06:00

Sist oppdatert: 08.03.2023 12:28

Mer om