Nytt
Teknologi fra Ulsteinvik frakter Niagara-turister
Den første el-drevne turistbåten med ABB-teknologi settes i drift i USA.
Marius Rosbach
09.10.2020
Maid of the Mist er en av Nord-Amerikas mest erfarne turoperatører og tar med besøkende på sightseeing ved det verdensberømte fossefallene.
Den første av to el-drevne turistbåter som selskapet skal bruke til å frakte turister ved Niagarafallen, blir satt i drift i oktober.
– Prosjektet er et samarbeid mellom våre lokasjoner i USA, Fornebu og i Ulsteinvik, der vi i Norge har utført det meste av engineeringen, forteller ulsteinvikeren Sindre Sætre, til NETT NO.
Han leder ABBs marinevirksomhet i Norge og forteller at han er stolt over at nullutslippsteknologien utviklet av ingeniørene deres i Norge, får stadig større global utbredelse.
– Til det første fartøyet leverte vi også komplette ingeniør- og prosjekttjenester, sier han.
– Det er de første helelektriske fartøyene som er bygget i USA, med kraft hentet fra batteri med høy kapasitet, levert og integrert av ABB, heter det i en fra selskapet.
I tillegg til batterier har ABB levert en omfattende, integrert kraft- og fremdriftsløsning for fartøyene, inkludert et ladesystem på land. Batteriene lades med lokalprodusert vannkraft og ladingen tar sju minutter i forbindelse med av- og ombordstigning.
Den første av to el-drevne turistbåter som selskapet skal bruke til å frakte turister ved Niagarafallen, blir satt i drift i oktober.
Stolt av norsk ingeniørarbeid
Om bord i passasjerbåtene er det blant annet elektriske tavler, omformere og integrerte kontrollsystem fra ABB, som ansatte på Sunnmøre har vært med å utvikle.– Prosjektet er et samarbeid mellom våre lokasjoner i USA, Fornebu og i Ulsteinvik, der vi i Norge har utført det meste av engineeringen, forteller ulsteinvikeren Sindre Sætre, til NETT NO.
Han leder ABBs marinevirksomhet i Norge og forteller at han er stolt over at nullutslippsteknologien utviklet av ingeniørene deres i Norge, får stadig større global utbredelse.
– Til det første fartøyet leverte vi også komplette ingeniør- og prosjekttjenester, sier han.
To batteripakker om bord
Nullutslippsfergene er døpt James V. Glynn og Nikola Tesla til ære for styrelederen i Maid of the Mist og en anerkjent elektrisitetsoppfinner. Fartøyene drives av to batteripakker på 316 kilowatt-timer fordelt på to katamaranskrog.– Det er de første helelektriske fartøyene som er bygget i USA, med kraft hentet fra batteri med høy kapasitet, levert og integrert av ABB, heter det i en fra selskapet.
I tillegg til batterier har ABB levert en omfattende, integrert kraft- og fremdriftsløsning for fartøyene, inkludert et ladesystem på land. Batteriene lades med lokalprodusert vannkraft og ladingen tar sju minutter i forbindelse med av- og ombordstigning.
Det er de første helelektriske fartøyene som er bygget i USA, med kraft hentet fra batteri med høy kapasitet, levert og integrert av ABB
Publisert: 09.10.2020 13:05
Sist oppdatert: 07.04.2021 17:42