Timebruken oeker hos cruiseleverandoerene
HAR MER Å GÅ PÅ: Ingebjørn Klausen i R & M Interior mener det er mer å gå på når det gjelder åpenhet og samarbeid i den maritime klynga. Onsdag var hun invitert av blant andre Oddbjørn Hatløy i cruisenettverket In2cruise for å snakke om hvordan næringa kan lykkes i cruisemarkedet.
Nytt

Timebruken øker hos cruiseleverandørene

Flere opplever stor økning i timebruken på cruiseprosjekt. Ingebjørg Klausen i R & M Interior mener økt samarbeid og bedre planlegging er en del av løsningen.

Marius Rosbach
20.06.2019

Den maritime klynga på Nordvestlandet har kapret store kontrakter i cruisemarkedet etter oljeprisfallet, men lønnsomheten har vært laber.

Administrerende direktør Ingebjørg Klausen i R & M Interior i Molde var onsdag invitert til cruisenettverket In2 Cruise ved Ålesund kunnskapspark for å snakke om hvordan bransjen skal takle utfordringene de har møtt i et nytt marked.

Ikke «bare» en leverandør
R & M Interior har de siste årene fått store jobber for Ulstein Group. I disse dager jobber de både med innredning på Color Hybrid og det første cruiseskipet som verftet skal bygge for Lindblad Expeditions.

Les også: Sjekk korleis Lindblad-skipa blir sjåande ut på innsida

Slik blir prestisjeferja til Color Line innvendig

– En av suksessfaktorene er at vi behandles som en viktig samarbeidspartner, i stedet for «bare» en leverandører, slik forholdet har vært tradisjonelt, sa Klausen til deltakerne på nettverket.

nettnohalf

Oppdragene for Ulstein har gjort at Molde-firmaet igjen nærmer seg en årlig omsetning på 300 millioner, etter å ha vært nede på om lag det halve, de siste årene.

Timebruken øker
Klausen fortalte at timebruken per kvadratmeter har økt til tross for at man har jobbet mye med effektivisering og automatisering de siste årene.

– Vi har opplevd en økning på opp mot 30 prosent per kvadratmeter, sa hun.

Flere fra salen fortalte om tilsvarende opplevelser. En leverandør fortalte at de på starten av 2000-tallet klarte å kutte tidsbruk per kvadratmeter kraftig, men at det har «eksplodert» igjen de siste årene.

Noe av årsaken er at prosjektene er mer komplekse og krever mer dokumentasjon og detaljerte beskrivelser enn tidligere.

– Det er langt flere usikre faktorer vi må forhold oss til, fortalte Klausen.

Les også: Krevjande interiørarbeid stoppa Roald Amundsen

Vanskelig å få fagfolk
Klausen sier hun ikke har funnet noen fullgod forklaring på at timebruken har økt så mye.

– Kanskje kan det ha å gjøre med at en del selskap begynner å bli mette og at vi må tilby en annen type gulrot for å lykkes, enn det som gjøres i dag, sa hun.

Andre i salen viste til at folk fra flere nasjonaliteter på verftene, skaper utfordringer med kommunikasjonen.

Samtidig er det en stor utfordring for hele bransjen å få tak i fagfolk, og hele Europa er nærmest støvsugd for arbeidskraft med rett kompetanse.

Les også: - Viktig å halde på dei utanlandske arbeidarane

Vil tilby kurs i prosjektledelse
Ingebjørg Klausen sier at utfordringene de møter krever bedre planlegging. At organisasjonen er godt oppbygd, at det settes inn nok ingeniører i en tidlig fase og at man har kontroll på logistikken underveis – er helt nødvendig.

Det var tydelig at mange av deltakerne på frokostseminaret til Ålesund kunnskapspark kjenner på mange av de samme utfordringene. Flere etterlyste gode verktøy til å holde oversikt over prosjektene.

Oddbjørn Hatløy var vertskap for cruisenettverket som ble startet opp tidligere i år, og han kunne fortelle at de ville tilby et kurs i prosjektledelse på cruiseskip.

Les også: Trangt nåløye inn i cruisemarkedet
Cruisenettverk vil bygge «VS Norway»

Avgjørende med gode leverandører
R & M-sjefen mener det også er helt avgjørende å sikre seg underleverandører som er til å stole på.

– Det er spesielt når man går inn i et nytt marked med nye leverandører. Leveringstid er en kjempestor risikofaktor og det er viktig å sikre at leverandørene er pålitelige her, sa Klausen og pekte på at de har hatt fordel av å være del av et større internasjonalt konsern med erfaring fra markedet.


Leveringstid er en kjempestor risikofaktor og det er viktig å sikre at leverandørene er pålitelige her

Publisert: 20.06.2019 13:37

Sist oppdatert: 17.03.2023 13:22