To milliarder til Moereaksen
IKKE PENGER NÅ: Regjeringen går for Hafast sa stortingsrepresentant Harald Tom Nesvik (til høyre) på en pressekonferanse i Ålesund våren 2014. I nasjonal transportplan frem til 2029 er det ikke satt av egne penger til prosjekter. På bildet er Nesvik på vei til pressekonferansen i 2014 sammen med Hareidordfører Anders Riise, Klevendirektør Ståle Rasmussen og regiondirektør Torill Ytreberg i NHO. 
Nytt

To milliarder til Møreaksen

Regjeringen setter av to milliarder til Møreaksen i første del av nasjonal transportplan. Ingen øremerkede midler til Hafast.

06.03.2017
- Positivt, sier Hafast-general Kjell Sandli om dagens lekkasje fra nasjonal transportplan.
I og med at det er øremerket midler til Møreaksen, som skal binde sammen Ålesund og Molde, er en hindring ryddet av veien for at det blir fjordkryssing også mellom Hareid og Sulesund.
Hafastforkjemperene har regnet med at Møreaksen ville blitt prioritert først, i følge Sandli. Hadde ikke det sambandet fått plass i nasjonal transportplan i denne omgang ville Hafast blitt skjøvet ytterligere ut i tid. Nå blir det jobbet for at Hafast skal være ferdig planlagt og byggeklart i 2023, slik at det kan tas inn i neste oppdatering av nasjonal transportplan.

Fikk vite mer

I forrige uke kunne Stortingsrepresentanten Helge Orten (H) og Harald Tom Nesvik (Frp) ikke si noe som helst om Møreaksen da de lekket litt av innholdet i den kommende nasjonal transportplan under en pressekonferansen i Ålesund.

I dag er de i Molde og nå kan de si mer. Det er satt av til sammen åtte milliarder kroner til Møreaksen, som er vei- og broprosjektet som skal gjøre det mulig å kjøre ferjefritt mellom Ålesund og Molde,

Byggestart ikke avklart

Når det blir byggestart sies det ikke noe om.
I følge er det ikke satt av øremerkede midler til Hafast-sambandet, som skal erstatte ferjen Hareid - Sulesund.
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen sa til Sunnmørsposten i forrige uke at kostnaden med Møreaksen og Hafast må ned. Møreaksen-prosjektet er beregnet å koste 38 milliarder kroner, hvorav selve fjordkryssingen 14,5 milliarder kroner.

Publisert: 06.03.2017 14:31

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:06