Nytt
Tunge investeringer i Avento
Store investeringer reduserte resultatet for et av Nordvestlandets største IT-konsulentselskap i fjor.
30.03.2015
Etter å ha økt driftsinntektene hvert år frem til og med 2013, stoppet det litt opp for Avento i 2014.
IT-konsulentselskapet i Ålesund sysselsetter 30 årsverk. Bedriften, som er eid av daglig leder Stian Bang, Rune Haugland og Terje Woldseth, har levert både vekst og gode resultater i en årrekke.
I 2014 investerte selskapet tungt i å videreutvikle egne produkter. Det gav redusert driftsinntekt og resultat (se tabell), og det er først nå i 2015 at selskapet venter at produktutviklingen slår ut i økt salg.
Det ene er Avento sin store satsing, Briva for SharePoint. SharePoint er Microsofts samhandlingsplattform og Avento har utviklet egne moduler på toppen. Systemet kan blant annet være grunnlaget for bedriftenes intranett (interne nett) og kundedatabase (CRM & Prosjekt). Ved hjelp av dette systemet kan all informasjon knyttet til en kunde, fra dokumenter til eposter, samles og deles. Systemet er blant annet en fordel i prosjektarbeid, der flere jobber sammen på tvers av avdelinger og bedrifter.
Problemet med Sharepoint var at mange bedrifter slet med å ta det i bruk.
- Plattformen ble sett på av mange som lite brukervennlig, sier Torill Standal Eliassen, som er leder for salg og markedsføring hos Avento. Bedriftens svar har vært å bygge videre på systemet og utvikle egne moduler som skal gjøre sharepoint lettere å bruke.
Det er femte versjon av produktet, som Avento har utviklet fra grunnen av siden 2002, og som pr. i dag er i bruk på over 350 nettsider.
Etterhvert som bedrifter og organisasjoner legger flere funksjoner inn i nettsidene sine øker kravet til publiseringssystem.
- En nettside er ikke bare en nettside lenger, sier Standal Eliassen.
- I 2015 vil Avento fortsatt investere i både Briva og Avento CMS, men vi satser på økt salg. Vi har et langt større fokus mot salgs- og markedsaktiviteter enn Avento historisk har hatt. Dette skal vise i neste års regnskap. Avento arrangerer seminarer og rekrutterer ukentlig nye kunder. Vi opplever et stort trykk til tross for nedgangen i det maritime markedet hvor vi har mange av kundene våre. I nedgangstider er bedriftene enda mer fokusert på å optimalisere ressurser og da er et godt system som Briva for SharePoint et godt grunnlag, sier hun.
IT-konsulentselskapet i Ålesund sysselsetter 30 årsverk. Bedriften, som er eid av daglig leder Stian Bang, Rune Haugland og Terje Woldseth, har levert både vekst og gode resultater i en årrekke.
I 2014 investerte selskapet tungt i å videreutvikle egne produkter. Det gav redusert driftsinntekt og resultat (se tabell), og det er først nå i 2015 at selskapet venter at produktutviklingen slår ut i økt salg.
Bygger på Microsoft
Det er videreutvikling av to produkter som utgjør den største investeringen i 2014, i følge salgs- og markedssjef Torill Standal Eliassen.Det ene er Avento sin store satsing, Briva for SharePoint. SharePoint er Microsofts samhandlingsplattform og Avento har utviklet egne moduler på toppen. Systemet kan blant annet være grunnlaget for bedriftenes intranett (interne nett) og kundedatabase (CRM & Prosjekt). Ved hjelp av dette systemet kan all informasjon knyttet til en kunde, fra dokumenter til eposter, samles og deles. Systemet er blant annet en fordel i prosjektarbeid, der flere jobber sammen på tvers av avdelinger og bedrifter.
Problemet med Sharepoint var at mange bedrifter slet med å ta det i bruk.
- Plattformen ble sett på av mange som lite brukervennlig, sier Torill Standal Eliassen, som er leder for salg og markedsføring hos Avento. Bedriftens svar har vært å bygge videre på systemet og utvikle egne moduler som skal gjøre sharepoint lettere å bruke.
Eget system
Det andre produktet Avento investerte i i 2014 var bedriftens eget publiseringsystem for nettsider, Avento CMS.Det er femte versjon av produktet, som Avento har utviklet fra grunnen av siden 2002, og som pr. i dag er i bruk på over 350 nettsider.
Etterhvert som bedrifter og organisasjoner legger flere funksjoner inn i nettsidene sine øker kravet til publiseringssystem.
- En nettside er ikke bare en nettside lenger, sier Standal Eliassen.
Vil nå 30 millioner
I følge Standal Eliassen regner Avento med å nå 30 millioner kroner i driftsinntekter i løpet av 2015.- I 2015 vil Avento fortsatt investere i både Briva og Avento CMS, men vi satser på økt salg. Vi har et langt større fokus mot salgs- og markedsaktiviteter enn Avento historisk har hatt. Dette skal vise i neste års regnskap. Avento arrangerer seminarer og rekrutterer ukentlig nye kunder. Vi opplever et stort trykk til tross for nedgangen i det maritime markedet hvor vi har mange av kundene våre. I nedgangstider er bedriftene enda mer fokusert på å optimalisere ressurser og da er et godt system som Briva for SharePoint et godt grunnlag, sier hun.
Publisert: 30.03.2015 06:30
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:43