Nytt
Vil gjøre det vanskeligere å ta kontroll over førerløse skip
Kongsberg Maritime har tatt patent på system som skal hindre at autonome skip overtas av pirater, eller hackere.
Marius Rosbach
22.07.2019
Kongsberg Maritime har fått godkjent patent i Norge på et kontrollsystem som samarbeider med et sikkerhetssystem, skriver .
Kommunikasjonssjef Anette Bonnevie Wollebæk i Kongsberg Maritime forteller at systemet ikke er tatt i bruk ennå, men at patentet er tatt ut for å «beskytte en god idé som kan ha kommersiell verdi».
– Autonome skip kan brukes i terrorangrep ved å ta kontroll over skipet og kjøre i høy hastighet inn i andre skip eller byer langs kysten. En annen vanlig måte pirater opererer på er å gjemme skipet for deretter å kreve løsepenger, skriver daværende Rolls-Royce Marine i .
Både Kongsberg og Rolls-Royce har rundt utviklingen av autonome skip.
Datakrimjeger:
Om systemet mottar signal om at skipet skal seile utenfor disse områdene, vil det ikke bli sendt videre til det dynamiske posisjoneringssystemet om bord. Metoden skal dermed gjøre det svært vanskelig å bruke skipet for eksempel til farlige manøvre – selv om man skal ha klart å hacke seg inn i systemet.
Kommunikasjonssjef Anette Bonnevie Wollebæk i Kongsberg Maritime forteller at systemet ikke er tatt i bruk ennå, men at patentet er tatt ut for å «beskytte en god idé som kan ha kommersiell verdi».
Blir mer sårbart
Stadig mer teknologi om bord på skipene er koblet opp mot internett, noe som gjør at de er mer sårbare mot angrep. Med autonome skip på trappene, er samtidig frykten for hackere eller pirater økt.– Autonome skip kan brukes i terrorangrep ved å ta kontroll over skipet og kjøre i høy hastighet inn i andre skip eller byer langs kysten. En annen vanlig måte pirater opererer på er å gjemme skipet for deretter å kreve løsepenger, skriver daværende Rolls-Royce Marine i .
Både Kongsberg og Rolls-Royce har rundt utviklingen av autonome skip.
Les også:
Datakrimjeger:
Skal stoppe signal
Enkelt forklart skal systemene hindre at skipet seiler utenfor forhåndsdefinerte ruter. Selv om systemene er lagd for å motta nye styringssignal fra et kontrollsenter, skal det ikke være mulig å endre seilingsrutene utover det som er hardkodet inn i kildekoden.Om systemet mottar signal om at skipet skal seile utenfor disse områdene, vil det ikke bli sendt videre til det dynamiske posisjoneringssystemet om bord. Metoden skal dermed gjøre det svært vanskelig å bruke skipet for eksempel til farlige manøvre – selv om man skal ha klart å hacke seg inn i systemet.
Les også:
Publisert: 22.07.2019 14:04
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:37