- NHO, LO og Maritimt Forum i Møre og Romsdal ber myndighetene om å sette i gang bygging av statlige fartøy som nye mineryddere og forskningsfartøy. Det vil tilføre maritim industri aktivitet i flere ledd. Det samme gjelder en nødvendig fornyelse av en aldrende og lite miljøvennlig flåte (30 år i snitt) i nærskipsfarten.
- Det må legges til rette for bygging på norske verft og med mest mulig norsk innhold. Vår globalt sterke posisjon innen maritim næring gir oss et unikt utgangspunkt for å ta en global lederrolle i utviklingen av flytende havvind.
Dette skriver de tre organisasjonene i et fellesbrev til storting og regjering.
- Aktiviteten i maritim industri faller som en sten. IMF tror Norge vil havne i en dyp resesjon med 6,3 pst. nedgang i den økonomiske aktiviteten i 2020. 90 000 maritime arbeidsplasser over hele landet står på spill. 15 000 av disse finner vi i Møre og Romsdal. Verdensledende kompetanse kan forvitre.
- Dette er svært alvorlig for hele kysten, som er helt avhengige av den maritime industrien for verdiskaping og sysselsetting.
- Krisetiltakene som lånegarantiordningen og kompensasjonsordningen treffer ikke maritim næring. Nå må staten gå aktivt inn for å sikre kompetanse, sysselsetting og verdiskaping i industrien også.
Det blir presisert at rederiene og de største verftene på Nord-Vestlandet nærmer seg nå kanten på stupet.
- Om disse faller, vil det føre til en dramatisk dominoeffekt for resten av den maritime klyngen, der også utstyrs- og tjenesteleverandørene vil kunne gå under.
I brevet blir det også bedt om at GIEK og Innovasjon Norge må få økte rammer for å sikre finansieringen av den maritime næringen gjennom krisen. Det er også viktig for maritim næring at offshore havbruk utvikles og at aktiviteten på norsk sokkel opprettholdes.
- Det må legges til rette for bygging på norske verft og med mest mulig norsk innhold. Vår globalt sterke posisjon innen maritim næring gir oss et unikt utgangspunkt for å ta en global lederrolle i utviklingen av flytende havvind.
Dette skriver de tre organisasjonene i et fellesbrev til storting og regjering.
- Mest alvorlige i moderne tid
I brevet viser de til at koronakrisen er det mest alvorlige som har truffet norsk maritim industri i moderne tid. I tillegg kommer en dobbelkrise med fall i oljeprisen. Nå haster det med å få plass omfattende og konkrete offentlige motkonjunkturtiltak.- Aktiviteten i maritim industri faller som en sten. IMF tror Norge vil havne i en dyp resesjon med 6,3 pst. nedgang i den økonomiske aktiviteten i 2020. 90 000 maritime arbeidsplasser over hele landet står på spill. 15 000 av disse finner vi i Møre og Romsdal. Verdensledende kompetanse kan forvitre.
- Dette er svært alvorlig for hele kysten, som er helt avhengige av den maritime industrien for verdiskaping og sysselsetting.
- Nå er det industrien sin tur
LO i Møre og Romsdal, NHO i Møre og Romsdal og Maritimt Forum Nordvest roser regjeringen for å ha gjort mye riktig og bra for å redde servicenæringen. Men nå mener de at det industrien sin tur, og staten må bidra til å holde hjulene i gang.- Krisetiltakene som lånegarantiordningen og kompensasjonsordningen treffer ikke maritim næring. Nå må staten gå aktivt inn for å sikre kompetanse, sysselsetting og verdiskaping i industrien også.
Det blir presisert at rederiene og de største verftene på Nord-Vestlandet nærmer seg nå kanten på stupet.
- Om disse faller, vil det føre til en dramatisk dominoeffekt for resten av den maritime klyngen, der også utstyrs- og tjenesteleverandørene vil kunne gå under.
I brevet blir det også bedt om at GIEK og Innovasjon Norge må få økte rammer for å sikre finansieringen av den maritime næringen gjennom krisen. Det er også viktig for maritim næring at offshore havbruk utvikles og at aktiviteten på norsk sokkel opprettholdes.
Publisert: 20.04.2020 13:14
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:56