Norsk lonnsvilkar Marianne Sivertsen Naess Hans Sande Kurt Inge Angell Peggy Hessen Folsvik foto NFD Sandra Godtlibsen
FEIRET: Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, leder i Sjøoffisersforbundet Hans Sande, leder i Sjømannsforbundet Kurt Inge Angell og LO-leder Peggy Hessen Følsvik feirer forslaget fredag. Foto: NFD/Sandra Godtlibsen
Nytt

Vil ha norske lønnsvilkår på skip: – En stor dag

Glede blant sjøfolk. Frp frykter flere vil flagge ut av landet.

04.04.2025

Fredag la fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) fram forslag til lovendringer som skal sikre norske lønnsvilkår på skip i norske farvann.

Det ble tatt godt imot av blant andre Sjømannsforbundet. 

– Det her er en stor dag for Sjømannsforbundet, men også for hele maritim næring, for dette vil sikre landet kompetanse fra norske sjøfolk, uttaler forbundsleder Kurt Inge Angell i ei melding.

Forslagene blir omtalt som «lovede og etterlengtede», og består av en rekke ulike grep som skal sikre norske lønnsvilkår. 

Lovforslaget inneholder endringer i allmenngjøringsloven og lover for relevante sektorer, for eksempel petroleumsloven, ifølge en pressemelding fra regjeringa. 

– Dette historiske tiltaket vil bidra til at norske arbeidsplasser ikke utkonkurreres på grunnlag av lønnsforskjeller mellom Norge og land med lavere lønnsnivå. Dette kan også styrke rekrutteringen og kompetansen i næringen, sier fiskeri- og havministeren, uttaler fiskeri- og havministeren.

Vil omfatte cruise og kystfart
Forslaget innebærer blant annet å utvide allmenngjøringslovens virkeområde til å omfatte skip i innenriksfart, uavhengig av hvor disse er registrert. 

Det vil omfatte skip i kystfart, cruise og skip som yter andre tjenester i norsk territorialfarvann. 

I tillegg foreslås det å stille krav til at rettighetshavere skal sørge for at ansatte om bord på skip som leverer tjenester til virksomheten, har norske lønnsvilkår.

Oversikt over tiltak

  • Formålet med lovforslaget er å innføre et krav om norske lønnsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel.
  • Regjeringen foreslår for det første endringer i allmenngjøringsloven, for skipsfarten som skjer mellom norske havner, i norske farvann, og for det andre endringer i relevant sektorlovgivning, petroleumsloven mv, for skipsfart tilknyttet annen næringsvirksomhet i norske farvann og på norsk sokkel.
  • Endringene i allmenngjøringsloven vil bety at norske tariffavtaler kan allmenngjøres og gis virkning for ansatte på skip i norsk innenriksfart, uavhengig av hvor disse er registrert. Det vil omfatte skip i kystfart, cruise og skip som yter andre tjenester i norsk territorialfarvann.
  • Endringene i sektorlovgivningen vil pålegge rettighetshavere å sørge for at ansatte på skip som leverer tjenester til den aktuelle virksomheten har norske lønnsvilkår. Det vil omfatte offshoreskip, herunder forsyning- og ankerhåndteringsfartøy, beredskapsfartøy og konstruksjons- og vedlikeholdsfartøy. Tankskip/bøyelastere er unntatt.
  • Det vil settes ned et partssammensatt utvalg som skal vurdere hvordan det kan stilles krav til cruiseskip som har Norge som hoveddestinasjon.

Frykter norske sjøfolk blir satt på land
Fremskrittspartiet frykter derimot at regjeringen nå svekker konkurransekraften til den maritime næringen. 

Forslaget vil øke utgiftene til norske rederier, mener næringspolitisk talsperson Bengt Rune Strifeldt.

– Jeg frykter at konsekvensen av forslagene fra regjeringen er at norske skip flagger ut av landet, og at norske sjøfolk blir sett på land, sier Strifeldt til NTB.

Han fremhever at norsk nærvær i handelsflåten også handler om beredskap og sikkerhetspolitikk.

– For Fremskrittspartiet har det hele tiden vært viktig å sikre norske sjøfolk, og at vi har rekruttering til den norske maritime klyngen, sier han.

Publisert: 04.04.2025 15:15

Sist oppdatert: 04.04.2025 15:24

Mer om