Vil loefte helaarsturismen
SKI THE FJORDS: Prosjektleder Karsten Gefle bruker sin posisjon som profesjonell skikjører som en brekkstang internasjonalt når han skal selge og markedsføre Sunnmørsalpane gjennom Ski The Fjords-prosjektet. 
Nytt

Vil løfte helårsturismen

Gjennom Ski The Fjords-prosjektet har flere hoteller gått sammen for å gjøre Sunnmørsalpane til en stor toppturdestinasjon.  

Kristin Vidhammer
12.11.2016
- Jeg tror at vi bare hatt sett starten når det gjelder turisme og aktivitetsbasert reiseliv, sier prosjektleder og profesjonell skikjører, Karsten Gefle.
Det er hotellene Sagafjord Hotel, Juvet Landskapshotel, Hotel Brosundet , Storfjord Hotel og Hotel Union Øye som har gått sammen i et bedriftsnettverk. Innovasjon Norge har støttet prosjektet finansielt.
- Med de forutsetningene vi har her mener vi at vinteren også bør være en høysesong, men det krever mye markedsarbeid framover fordi Sunnmøre i liten grad har blitt markedsført som en vinterdestinasjon tidligere, sier Gefle.
Gefle har også studert markedsføring og merkevarebygging og har mye relevant erfaring fra oppvekst i en hotellfamilie.

Samarbeid og målrettet arbeid

Nå legger de ned en stor innsats for å vise fram og markedsføre Sunnmørsalpane.
- Dersom man skal skape en god destinasjon, er man avhengig av samarbeid der aktørene ikke bare verner om sitt eget produkt. Sunnmøre er bare en liten prikk på verdenskartet, og i konkurransen og jungelen av gode tilbud, krever det et målrettet arbeid.
Prosjektet er treårig, og startet i fjor sommer. Det er hotellene og Innovasjon Norge som finansierer prosjektet 50/50.
- Eierne bak hotellene som har tatt dette initiativet, har en helhetlig tankegang og er innstilt på at dette er et langsiktig arbeid. De er veldig patriotiske og vil bygge opp kjennskapen til hele området og ikke bare egne produkter. Denne innsatsen vil gagne både de og andre aktører i området, sier Gefle.

Vil løfte hele Sunnmørsalpane

De vil vurdere hvordan arbeidet skal videreføres senere, men tanken er at prosjektet skal leve videre som et samarbeidsorgan innen salg og markedsføring, og der også flere hoteller og aktører kan være med.
Gefle tror at arbeidet som nå legges ned, vil være med å øke turismen hele året.
- Selv om vi har oppnådd gode resultater allerede, og der alle fem hotellene har hatt økning i belegget sist vinter, er dette et langsiktig arbeid og der man ikke ser effekten umiddelbart. Vi ønsker å løfte hele Sunnmørsalpane, og prosjektet så langt har bestått i å gjøre området kjent i Norge og i utlandet gjennom å jobbe opp mot utvalgte turoperatører og presse.
Dette innebærer blant annet deltakelse på reiselivsmesser, og nylig kom Gefle tilbake etter å ha vært på reiselivsmessen ATWS i Alaska.

Jobber mot opinionsledere

- Min jobb består i å kartlegge markedet, finne de riktige turoperatørene og å markedsføre og brande området riktig. Vi retter oss mot små, spesialiserte turoperatører og guideselskaper som er opinionsledere. Det er viktig å få de riktige folkene hit først, og da jobber jeg også med å skape gode relasjoner, blant annet ved å invitere de på visningsturer hit, sier Gefle.
Han har ennå til gode å oppleve at de som kommer hit, ikke er fornøyd.
Gefle bruker mye av bakgrunnen og nettverket sitt inn i prosjektet. Når han også er med i Europas største skifilmer, gir dette synergier, drahjelp og troverdighet når han skal selge Sunnmørsalpane.
Den nyeste filmen, «Don`t crack under pressure», har premiere i Europa i slutten av november og har blant annet 20 minutter med skikjøring fra Sunnmørsalpane. Bedre markedsføring av området kan man ikke få.

Fjord og fjell imponerer

- Vi har også et fantastisk bildemateriale som stikker seg ut og gir en enormt god respons ute i verden. Det er særlig kombinasjonen av fjord og fjell som imponerer, og mange tror nesten ikke at det er sant det de får se. Dette er helt særegent for Norge. Vi har blant annet hatt National Geographic her for å lage reportasje om toppturer på ski. Norge er hot og ikke minst trygt, sier Gefle.
Opplevelsesturisme og toppturer på ski er i sterk vekst og Gefle har også jobbet med å øke oppmerksomheten om Sunnmørsalpane her i Norge. Blant annet har han bidratt til å få lagt Fri Flyt High Camp til Sunnmøre, Norges største topptur arrangement.
- Jeg synes at kjennskapen og markedsføringen av regionen har ligget ufortjent langt bak Lyngsalpene og Lofoten i Nord-Norge, sier han.

- Viktig prosjekt, mener Innovasjon Norge

Direktør Bodil Hollingsæter i Innovasjon Norge sier at aktiviteten som har vært gjennomført gjennom Ski the Fjords-prosjektet, har vært svært viktig for utviklingen av ski- og vinterrelaterte produkter på Sunnmøre.
- Nettverksarbeidet har dessuten hatt stor overføringsverdi til resten av fylket og Fjord Norge-regionen. Denne satsingen sammen med satsingen på annen opplevelsesbasert næring, vil være en viktig faktor for å lykkes med å tiltrekke seg gjester i fremtiden og skape grobunn for sesongutvidelse og flere helårs arbeidsplasser arbeidsplasser, sier Hollingsæter.
Vi har også et fantastisk bildemateriale som stikker seg ut og gir en enormt god respons ute i verden

Publisert: 12.11.2016 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:03