Målet med Anbudsportalen.no er å revolusjonere hvordan små og store bedrifter håndterer anbud, og samtidig senke terskelen for deltakelse i anbudsprosesser.
Med et system som er så enkelt at alle enkelt skal kunne benytte seg av det, er ekteparet og gründerne Emilie og Jonathan Søyland Steinsvik sikre på å tilføre næringslivet et konsept det hittil har vært mangel på.
– De anbudsportalene som finnes i dag er for det første svært kostbare, i tillegg til at de er kompliserte og for mange uhåndgripelige. Det er slett ikke alle fagfolk innenfor bygg- og anleggsbransjen som sitter med den IT-kunnskapen det krever å komme i mål med en anbudsannonsering i de systemene som finnes i dag, noe som selvsagt er synd, sier Jonathan Søyland Steinsvik til Nett No.
I midten av februar går portalen online.
Fra frustrasjon til idé
Ideen til Anbudsportalen.no oppstod fra frustrasjonen i egen hverdag.
– I bygge- og anleggsbransjen er vi avhengige av underentreprenører, men dagens systemer er dyre, tunge og ineffektive. Vi drukner rett og slett i en papirmølle når vi skal komme i mål med hvert prosjekt. Vi ønsket noe enklere og mer tilgjengelig – et verktøy alle kan bruke, fra små bedrifter til store aktører, forteller Jonathan Søyland Steinsvik.
Med det ble ideen om Anbudsportalen født: Emilie var lei av at ektemannen arbeidet sene kvelder og i helger. Tanken om at det måtte gå an å gjøre anbudsprosessen på en enklere måte fikk paret til å gruble. Det fantes ikke - og det eneste naturlige var da å sørge for det selv.
– Tanken var jo egentlig at dette var noe vi i Steinsvik Gruppen skulle benytte oss av, men vi så raskt at dette ble enda bedre enn vi hadde forestilt oss, og vi ble sikre på at mange kunne ha nytte av det. Vi har snakket med flere entreprenører og vist dem tanken fra idépunktet, og tilbakemeldingene har vært utelukkende positivt, smiler Emilie Søyland Steinsvik.
Nå er selskapet i en fase hvor de vil ønske flere aktører velkommen til å teste ut det gründerne mener er det enkleste og mest håndterlige systemet som finnes for anbud i dag.


Steinsvik Gruppen:
Anbudportalens morselskap, Steinsvik Gruppen, er en liten totalleverandør med utgangspunkt som tømrerbedrift, lokalisert på Sula. Med fem tømrere, to ansatte på salg og to i administrasjonen, gikk selskapet ut av sitt første driftsår i 2024 med cirka 30 millioner kroner i omsetning.
Flere med på laget
– Vi har landet to entreprenører til nå, og ser for oss åtte til som skal få tilgang til systemet kostnadsfritt på livstid i bytte mot bruk og formidling av portalen. Disse vil sitte på første rad for innspill og videreutvikling, noe vi ser på som en stor fordel når dette skal optimaliseres og eventuelt ekspandere, sier Emilie.
Selskapet ønsker først og fremst å nå ut til en god miks av selskaper innenfor grunnentreprenører, totalentreprenører - og gjerne innenfor teknisk som elektro, kulde/varme, VVS og større tømrerbedrifter.
– Vi vil optimalisere konseptet og ønsker å ha med oss et bredt utvalg for å sikre at veien videre blir best mulig for både eksisterende og fremtidige brukere av konseptet, sier Jonathan Søyland Steinsvik.
Enkelt konsept
Det finnes flere andre anbudsportaler både på nasjonalt og internasjonalt nivå i dag, noe Steinsvik har lang erfaring med fra Steinsvik Gruppen. Men, de krever ifølge Steinsvik nærmest kursing og IT-bakgrunn for å nyttegjøre seg av det som er på markedet per nå.
– Det vi gjør annerledes er å tenke “enklest mulig” gjennom hele prosessen. Vi har to priser kundene forholder seg til: Prisen for å lyse ut et anbud, og prisen for å svare på et. Så enkelt som det, helt uten unødvendige tastetrykk, tid eller energibruk. Steinsvik Gruppen vil nå utelukkende gå over til å benytte seg av systemet fremover, og jeg gleder meg stort til å få kvelder og helger fri fra all korrespondanse mellom leverandører og underleverandører. Når dette er noe vi i så stor grad har savnet selv, kan det ikke bli annet enn kjærkomment for andre også, sier Jonathan Søyland Steinsvik .
Blant hovedutfordringen i dag mener Jonathan er at de store og mellomstore entreprenørene, ikke finner de små underleverandørene til prosjektene sine.
– Slik det er i dag må man bla seg nedover i kontaktlisten sin eller i verste fall tråle Google etter aktuelle kandidater, for så å lyse ut prosjektet per mail. Med Anbudsportalen kan man legge ut hele eller deler av et prosjekt - helt uavhengig av størrelse og omfang, og på den måten finne de beste kandidatene. Det vil føre til at også de mer “usynlige” kandidatene når frem; de vi ellers ville ha gått glipp av fordi vi ikke kjenner til dem fra før. I tillegg vil de som lyser ut anbudene også bli mer konkurransedyktig på pris, så her er det utvilsomt vinn-vinn.
– Selve prosessen er også automatisert; entreprenøren velger et tilbud, og både den som blir valgt og de som ikke når opp får automatisk beskjed. Det kan ikke bli enklere enn det, sier Emilie Søyland Steinsvik.
Publisert: 04.02.2025 09:00
Sist oppdatert: 04.02.2025 11:35