Torsdag kom MS Fridtjof Nansen seilene inn til Ulsteinvik og la til kai ved Kleven verft. Ekspedisjonsskipet er – som de fleste av Hurtigruten sine skip – i opplag og da benytter rederiet muligheten til å få gjort litt om bord.
– Vi får gjort unna arbeid uten at det påvirker opplevelsen for gjestene, samtidig som Kleven sikres jobb. Det er en god gammeldags vinn-vinn-situasjon, forteller kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til NETT NO.
– På et helt nytt skip er det alltid småting som må justeres og fikses. Det er en del av garantien, og tas vanligvis når det er praktisk mulig, forklarer han.
Kommunikasjonssjefen legger ikke skjul på at de helst skulle hatt skipet seilende med gjester om bord. Men situasjonen per i dag er at rundt 3000 ansatte er permittert og 14 av 16 skip er uten jobb.
Begrunnelsen er at rederiet har for dårlig kredittrating – som følge av koronakrisa.
– Før krisen hadde vi god kredittrating og ville passet mandatet. Det blir som at regjeringen setter av midler til å bygge et sykehus for å behandle covid-19 pasienter, men sykehuset stopper alle med covid-19 i døren, fordi de er syke med covid-19, skriver Skjeldam.
Han ber derfor om at reglene for å få lån blir endret.
– Vi får gjort unna arbeid uten at det påvirker opplevelsen for gjestene, samtidig som Kleven sikres jobb. Det er en god gammeldags vinn-vinn-situasjon, forteller kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til NETT NO.
Garantiarbeid
Ege forteller at det dreier seg om arbeid som vanligvis blir gjort i løpet av de første årene etter at skipet er levert.– På et helt nytt skip er det alltid småting som må justeres og fikses. Det er en del av garantien, og tas vanligvis når det er praktisk mulig, forklarer han.
Kommunikasjonssjefen legger ikke skjul på at de helst skulle hatt skipet seilende med gjester om bord. Men situasjonen per i dag er at rundt 3000 ansatte er permittert og 14 av 16 skip er uten jobb.
Ber om at reglene endres
Hurtigruten-direktør Daniel Skjeldam gjorde i et innlegg på sin onsdag, rede for situasjonen selskapet her i. Her går det blant annet fram at rederiet ikke kvalifiserer til de statlige kriselånene gjennom Statens Obligasjonsfond.Begrunnelsen er at rederiet har for dårlig kredittrating – som følge av koronakrisa.
– Før krisen hadde vi god kredittrating og ville passet mandatet. Det blir som at regjeringen setter av midler til å bygge et sykehus for å behandle covid-19 pasienter, men sykehuset stopper alle med covid-19 i døren, fordi de er syke med covid-19, skriver Skjeldam.
Han ber derfor om at reglene for å få lån blir endret.
Publisert: 07.05.2020 14:43
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:57