Eivind Volstads selskap Volstad Shipping eier og driver tråleren Volstad gjennom datterselskapet Volstad as, og har management på ett offshoreskip.
I starten av 2017 eide Volstad Shipping tre plattformforsyningsskip og ett konstruksjon/subseaskip. Våren 2017 ble alle solgt, og Volstad var ute av eiersiden i offshorebransjen. Nesten alle tapene på offshoresatsingen ble tatt i 2015 og 2016. Sammen med gode inntekter fra fiskeri gjorde det at konsernet fikk et positivt driftsresultat, og et underskudd før skatt på 8,9 millioner kroner - mot minus 275,5 millioner i 2016 (se tabell).
Nedturen i offshore har falt sammen med gode tider i fiskeri, og fiskebåtrederiet Volstad hadde 27 millioner kroner i overskudd av 150 millioner kroner i driftsinntekter i 2017.
Selskapet DeepOcean avbrøt en kontrakt om å leie skipet Volstad Surveyor i februar 2016. Det var før tiden, og Volstad Shipping reiste voldgiftssak med krav om erstatning med begrunnelse at DeepOcean ikke hadde grunnlag for å avbryte kontrakten.
Voldgiftretten var enig med Volstad og DeepOcean ble dømt til å betale i alt 65 millioner i kompensasjon til Volstad Shipping. 13 millioner av erstatningsbeløpet er inntektsført i 2017.
Men megleranslag på tråler og rettigheter til fisket bel ved årsskiftet satt til mellom 940 og 990 millioner kroner. Det gjør at den verdijusterte egenkapitalen - reelle markedsverdier minus gjeld - er på mellom 450 og 500 millioner kroner, i følge selskapet.
Konsernet reduserte rentebærende gjeld fra knappe 1,2 milliarder til 542,2 millioner kroner i løpet av 2017, etter salg av skip og ettergivelse av obligasjonsgjeld på 55 millioner kroner.
I starten av 2017 eide Volstad Shipping tre plattformforsyningsskip og ett konstruksjon/subseaskip. Våren 2017 ble alle solgt, og Volstad var ute av eiersiden i offshorebransjen. Nesten alle tapene på offshoresatsingen ble tatt i 2015 og 2016. Sammen med gode inntekter fra fiskeri gjorde det at konsernet fikk et positivt driftsresultat, og et underskudd før skatt på 8,9 millioner kroner - mot minus 275,5 millioner i 2016 (se tabell).
Siktet mot fisk
Volstads mål etter at oljeprisen falt og markedet for offshorebåter krympet var å komme seg ut av offshore og berge tråleren. Som en del av refinansieringen ble Volstad Shipping delt i ett fiskebåtrederi og ett offshorerederi i 2016, før alle offshorebåtene ble solgt i fjor.Nedturen i offshore har falt sammen med gode tider i fiskeri, og fiskebåtrederiet Volstad hadde 27 millioner kroner i overskudd av 150 millioner kroner i driftsinntekter i 2017.
Vant voldgiftsak
I vår falt også avgjørelsen i en strid som utløste store problemer for selskapet.Selskapet DeepOcean avbrøt en kontrakt om å leie skipet Volstad Surveyor i februar 2016. Det var før tiden, og Volstad Shipping reiste voldgiftssak med krav om erstatning med begrunnelse at DeepOcean ikke hadde grunnlag for å avbryte kontrakten.
Voldgiftretten var enig med Volstad og DeepOcean ble dømt til å betale i alt 65 millioner i kompensasjon til Volstad Shipping. 13 millioner av erstatningsbeløpet er inntektsført i 2017.
Verdt minst 450 millioner
Den bokførte egenkaptialen i Volstad Shipping-konsernet er minus 253,9 millionar kroner.Men megleranslag på tråler og rettigheter til fisket bel ved årsskiftet satt til mellom 940 og 990 millioner kroner. Det gjør at den verdijusterte egenkapitalen - reelle markedsverdier minus gjeld - er på mellom 450 og 500 millioner kroner, i følge selskapet.
Konsernet reduserte rentebærende gjeld fra knappe 1,2 milliarder til 542,2 millioner kroner i løpet av 2017, etter salg av skip og ettergivelse av obligasjonsgjeld på 55 millioner kroner.
Publisert: 19.07.2018 15:46
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:24