Synspunkt
Det nye Sunnmøre: Hareid - Ålesund på 15 minutter med bil
En løsning også for trafikkproblem gjennom Ålesund sentrum og reduksjon av trafikk på Innfartsvegen.
03.12.2015
I 22 år har jeg pendlet mellom Haugsbygda og Skodje da jeg jobbet i Stokke. Fra sommeren 2012 har jeg jobbet for Zacco Norway AS og pendler daglig med bil til Norsk Maritimt Kompetansesenter i Nørvasundet hvor vi har våre kontorer.
Gjennom alle disse årene med pendling Hareid-Sulesund er det naturlig at en er opptatt av Hareid Fastlandssamband. Jeg har løpende erfart hvor sterkt voksende behov det er for å få realisert denne forbindelsen. Når jeg i min nye stilling pendler inn og ut av Ålesund sentrum med de problemer som her finnes, så har jeg naturlig nok også blitt interessert i hvordan disse problemer kan løses.
Det har vært skrevet side opp og side ned i media om disse problemene, og det har blitt laget en rekke utredninger om oppgradering av Lerstadvegen/Innfartsveien og ulike løsninger for å løse problemene gjennom selve byen.
Videre er planene for en undersjøisk tunnel under Borgundfjorden kommet langt, men det er betydelige problemer knyttet til vegløsningen på Ålesund-siden av fjorden. Men her finnes det gode løsninger.
Hareid Fastlandssamband har i dagens alternativ med flytebro, et alternativ for vegtrasé som skal gå i tunell gjennom Sulafjellet og komme ut på nordsiden vest for Langevåg. Videre er det i dette alternativet lagt opp til at veg til Mauseidvåg bygges som ny veg/oppgradering av dagens veg.
Videre skal denne veien knyttes til den planlagte Borgundfjordtunellen. Jeg er ikke motstander av denne løsningen, da den uansett vil være et stort samfunnsnyttig fremskritt innen samferdsel.
Men det som har forundret meg i all debatt, omtale i media og de utredninger som jeg er kjent med, er at en ikke har søkt etter andre måter å løse problemene på. Selv med Borgundfjordtunellen vil det gjenstå betydelige problemer med innfartsveien til Ålesund. Det blir fortsatt et problem å ta unna trafikkmengden på innfartsveien. Derfor må denne veien kraftig utvides.
De akutte trafikale problemene i Ålesund er knyttet til trafikk inn til byen om morgenen og ut av byen om ettermiddagen. Dette er trafikk som går gjennom Ålesunds sydside – og utover Nedre Strandgate ut til Steinvågen. Dette skyldes at det i området Steinvågen og Skarbøvika er et stort antall arbeidsplasser. Særlig handler dette om arbeidsplasser som er knyttet til industri- og servicevirksomheter som har ansatte som begynner og slutter arbeidsdag til samme tidspunkt.
Dersom det oppstår en ulykke eller annen hendelse som stenger brua i Steinvågen, så vil dette selvsagt skape betydelige problemer. Hele Hessa, som er en stor bydel i Ålesund, vil være fullstendig avstengt da det i dag ikke finnes noen annen løsning for vegforbindelse til Hessa.
I denne sammenheng kan en også trekke en parallell til problemene som nå har oppstått i forhold til bruene til Nerlandsøya og Remøya i Herøy. Dette er en situasjon som ikke burde ha kommet overraskende. Det er underlig at Ålesund kommune ikke har hatt fokus på dette ettersom det ser ut som om de løsninger som det har vært jobbet med (offisielt) kun handler om en løsning gjennom Ålesunds sydside.
Videre må nye vegproblemer i sammenheng med Borgundfjordtunellen løses. Dette handler om vegtilknytning fra tunnelen og frem til innfartsveien.
For selve Ålesund sentrum så vil Borgundfjord-tunnelen ikke løse problemer gjennom bysentrum. De foreliggende løsninger i bysentrum medfører at hele Ålesunds sydside bygges om eller alternativt at det legges tunnel gjennom byen, eller bygges undersjøisk tunnel langs byens sydside.
Ålesund kommune vil løse dette med bomring. Her snakker vi ikke bare om en bomring inn og ut av bysentrum, men
Jeg har i denne saken ikke hovedfokus på debatten om bompenger, men ser at muligheten for å bruke bompenger kan medføre en blokkering for å kunne søke etter alternative løsninger på vegproblemer som i det minste vil kunne redusere behovet for bomringer i Ålesund.
Dette kan gjøres ved å spre trafikken slik at trafikanten kan kjøre langs den veistrekning som det der behov for utfra reisens mål.
Hvordan kan dette gjøres:
Dersom en tar utgangspunkt i Hareid Fastlandssambands løsning med tunnel til Langevåg, så kan det her gjøres en splitt av trafikken ved
- at det bygges ny vei fra Langevåg til Mauseidvåg. Trafikk som skal østover (ikke til Ålesund sentrum) kan kjøre denne veien.
- at det bygges en undersjøisk tunnel fra Langevåg og over til Hessa (Slinningen).
- at det bygges/oppgraderes (om behov) veg mellom Slinningen og Skarbøvika.
- at det bygges en undersjøisk tunnel mellom Slinningen og Ålesund med splittet tunnelløp til Ellingsøy-tunnelen og et løp for trafikk som skal til Ålesund sentrum eller østover mot Nørvasund.
Ved denne løsningen vil en spre trafikk i den retning den egentlig skal (målet).
- En vil løse en meget stor del av trafikkproblemene på Innfartsveien.
- En vil løse trafikkproblemene som er gjennom Ålesund sentrum to ganger i døgnet. Nemlig trafikk om morgenen til Skarbøvika/Hessa og motsatt om ettermiddagen ut av byen.
- En vil slippe betydelig problemer med arealbruk og nye vegløsninger på Ålesundsiden av Borgundfjorden i forhold til Borgundfjordtunnelen.
Når det gjelder Borgundfjord-tunnelen versus en Hessafjord-tunnel fra Langevåg til Slinningen så er dybden i Borgundfjorden nesten det doble av dybden i fjorden mellom Langevåg og Slinningen.
Den aller største fordelen med den foreslåtte samferdselsløsning er at reisetiden mellom Hareid og Ålesund vil bli cirka 15 minutter med bil.
Videre vil det være en stor fordel at trafikk som skal til Vigra eller Ellingsøya om det bygges en tunnel nordover til Hamsund/Søvika som har forbindelse til Nordøyvegen og Brattvåg, så kan denne trafikken gå rett inn i Ellingsøytunnelen og derved overhode ikke skape trafikkbelastning i Ålesund.
En samferdselsløsning som denne vil virkelig knytte den maritime næringsklyngen på Sunnmøre tett sammen også i reisetid.
Gjennom alle disse årene med pendling Hareid-Sulesund er det naturlig at en er opptatt av Hareid Fastlandssamband. Jeg har løpende erfart hvor sterkt voksende behov det er for å få realisert denne forbindelsen. Når jeg i min nye stilling pendler inn og ut av Ålesund sentrum med de problemer som her finnes, så har jeg naturlig nok også blitt interessert i hvordan disse problemer kan løses.
Det har vært skrevet side opp og side ned i media om disse problemene, og det har blitt laget en rekke utredninger om oppgradering av Lerstadvegen/Innfartsveien og ulike løsninger for å løse problemene gjennom selve byen.
Videre er planene for en undersjøisk tunnel under Borgundfjorden kommet langt, men det er betydelige problemer knyttet til vegløsningen på Ålesund-siden av fjorden. Men her finnes det gode løsninger.
Hareid Fastlandssamband har i dagens alternativ med flytebro, et alternativ for vegtrasé som skal gå i tunell gjennom Sulafjellet og komme ut på nordsiden vest for Langevåg. Videre er det i dette alternativet lagt opp til at veg til Mauseidvåg bygges som ny veg/oppgradering av dagens veg.
Videre skal denne veien knyttes til den planlagte Borgundfjordtunellen. Jeg er ikke motstander av denne løsningen, da den uansett vil være et stort samfunnsnyttig fremskritt innen samferdsel.
Men det som har forundret meg i all debatt, omtale i media og de utredninger som jeg er kjent med, er at en ikke har søkt etter andre måter å løse problemene på. Selv med Borgundfjordtunellen vil det gjenstå betydelige problemer med innfartsveien til Ålesund. Det blir fortsatt et problem å ta unna trafikkmengden på innfartsveien. Derfor må denne veien kraftig utvides.
De akutte trafikale problemene i Ålesund er knyttet til trafikk inn til byen om morgenen og ut av byen om ettermiddagen. Dette er trafikk som går gjennom Ålesunds sydside – og utover Nedre Strandgate ut til Steinvågen. Dette skyldes at det i området Steinvågen og Skarbøvika er et stort antall arbeidsplasser. Særlig handler dette om arbeidsplasser som er knyttet til industri- og servicevirksomheter som har ansatte som begynner og slutter arbeidsdag til samme tidspunkt.
Dersom det oppstår en ulykke eller annen hendelse som stenger brua i Steinvågen, så vil dette selvsagt skape betydelige problemer. Hele Hessa, som er en stor bydel i Ålesund, vil være fullstendig avstengt da det i dag ikke finnes noen annen løsning for vegforbindelse til Hessa.
I denne sammenheng kan en også trekke en parallell til problemene som nå har oppstått i forhold til bruene til Nerlandsøya og Remøya i Herøy. Dette er en situasjon som ikke burde ha kommet overraskende. Det er underlig at Ålesund kommune ikke har hatt fokus på dette ettersom det ser ut som om de løsninger som det har vært jobbet med (offisielt) kun handler om en løsning gjennom Ålesunds sydside.
Videre må nye vegproblemer i sammenheng med Borgundfjordtunellen løses. Dette handler om vegtilknytning fra tunnelen og frem til innfartsveien.
For selve Ålesund sentrum så vil Borgundfjord-tunnelen ikke løse problemer gjennom bysentrum. De foreliggende løsninger i bysentrum medfører at hele Ålesunds sydside bygges om eller alternativt at det legges tunnel gjennom byen, eller bygges undersjøisk tunnel langs byens sydside.
Ålesund kommune vil løse dette med bomring. Her snakker vi ikke bare om en bomring inn og ut av bysentrum, men
«bom-blokkering»
av all ferdsel for trafikk langs E39 og riksvei 60 ut av Ålesund. Det blir eksempelvis ikke mulig å kjøre fra søre Sunnmøre gjennom Spjelkavik eller Blindheim (via Magerholm) uten å skulle passere bomstasjon.Jeg har i denne saken ikke hovedfokus på debatten om bompenger, men ser at muligheten for å bruke bompenger kan medføre en blokkering for å kunne søke etter alternative løsninger på vegproblemer som i det minste vil kunne redusere behovet for bomringer i Ålesund.
Dette kan gjøres ved å spre trafikken slik at trafikanten kan kjøre langs den veistrekning som det der behov for utfra reisens mål.
Hvordan kan dette gjøres:
Dersom en tar utgangspunkt i Hareid Fastlandssambands løsning med tunnel til Langevåg, så kan det her gjøres en splitt av trafikken ved
- at det bygges ny vei fra Langevåg til Mauseidvåg. Trafikk som skal østover (ikke til Ålesund sentrum) kan kjøre denne veien.
- at det bygges en undersjøisk tunnel fra Langevåg og over til Hessa (Slinningen).
- at det bygges/oppgraderes (om behov) veg mellom Slinningen og Skarbøvika.
- at det bygges en undersjøisk tunnel mellom Slinningen og Ålesund med splittet tunnelløp til Ellingsøy-tunnelen og et løp for trafikk som skal til Ålesund sentrum eller østover mot Nørvasund.
Ved denne løsningen vil en spre trafikk i den retning den egentlig skal (målet).
- En vil løse en meget stor del av trafikkproblemene på Innfartsveien.
- En vil løse trafikkproblemene som er gjennom Ålesund sentrum to ganger i døgnet. Nemlig trafikk om morgenen til Skarbøvika/Hessa og motsatt om ettermiddagen ut av byen.
- En vil slippe betydelig problemer med arealbruk og nye vegløsninger på Ålesundsiden av Borgundfjorden i forhold til Borgundfjordtunnelen.
Når det gjelder Borgundfjord-tunnelen versus en Hessafjord-tunnel fra Langevåg til Slinningen så er dybden i Borgundfjorden nesten det doble av dybden i fjorden mellom Langevåg og Slinningen.
Den aller største fordelen med den foreslåtte samferdselsløsning er at reisetiden mellom Hareid og Ålesund vil bli cirka 15 minutter med bil.
Videre vil det være en stor fordel at trafikk som skal til Vigra eller Ellingsøya om det bygges en tunnel nordover til Hamsund/Søvika som har forbindelse til Nordøyvegen og Brattvåg, så kan denne trafikken gå rett inn i Ellingsøytunnelen og derved overhode ikke skape trafikkbelastning i Ålesund.
En samferdselsløsning som denne vil virkelig knytte den maritime næringsklyngen på Sunnmøre tett sammen også i reisetid.
Publisert: 03.12.2015 12:51
Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41