Full stoette til Moereaksen
FRYKTER FORTSATT FERJER: NHO og en rekke næringsforeninger i Romdal og på Sunnmøre advarer mot å utrede alternativer til å krysse Romsdalsfjorden. 
Synspunkt

Full støtte til Møreaksen

NHO og en rekke næringsforeninger i Romsdal og på Sunnmøre stiller seg bak Møreaksen og frykter kryssingen av Romsdalsfjorden settes i fare om andre alternativer skal utredes, skriver blant andre Toril Ytreberg i NHO Møre og Romsdal.

14.05.2018
NHO Møre og Romsdal, Romsdal Regionråd, Sunnmøre Regionråd, MAFOSS, Maritimt Forum Nordvest og de største næringsforeningene i regionen gir sin fulle tilslutning til Møreaksen. Fjordkryssingsprosjektet er svært viktig for næringslivet i landets nest største eksportfylke og vi er lettet over at anleggsstarten nærmer seg. Det haster med å knytte regionen tettere sammen for å sikre at næringslivet kan rekruttere arbeidskraft fra et større område.
Vi opplever at regionen ikke greier å holde følge med behovene for videreutvikling av næringslivet. Befolkningsveksten er svak i forhold til landet ellers. I det lange løp går dette utover rekrutteringsbasen som næringslivet trenger for å tiltrekke seg kompetanse for videreutvikling.
Møreaksen er svaret på dette og vil koble de to største bo- og arbeidsmarkedene, Ålesundsregionen/Sunnmøre og Romsdalsregionen, tettere sammen. Dette er områder med flere nasjonale og regionale næringstyngdepunkter. I tillegg får vi også en bonuseffekt ved at gassanlegget Ormen Lange blir landfast og at 5 000 innbyggere og bedrifter i Misund og Aukra blir inkludert i en større bo- og arbeidsmarkedsregion. Når Møreaksen nå nærmer seg anleggsstart, har pressgrupper tatt til orde for at et tidligere forkastet alternativ bør utredes på nytt (Sekken-alternativet/Romsdalsaksen). En sentral samferdselspolitiker har sågar nylig foreslått å skrinlegge hele fjordkrysningsprosjektet og i stedet prioritere vedlikehold av fylkesveier.
Når vi vet hvor lang tid det tar å planlegge og realisere store veiprosjekter, må det sikres at vedtatte prioriteringer og løsninger blir gjennomført med minst mulig forsinkelser. Forslaget om ytterligere utredninger må derfor avvises.
Vi ser ingen argumenter som er vektige nok for å sette Møreaksen i fare gjennom nye tilleggsutredninger. Samfunnsmålet om å styrke bo- og arbeidsmarkedet må ligge fast. Ved å starte med tilleggsutredninger på dette tidspunktet, risikerer vi at Møreaksen mister prioritert plass i Nasjonal transportplan. Det vil være et stort tilbakesteg for utviklingen av Møre og Romsdal.
Både samferdselsministeren og statsministeren gir tydelige signaler om at beslutningen om Møreaksen ligger fast. De gir ingen garantier for at prosjektet beholder prioritert plass i NTP dersom det settes i verk nye utredninger. Vi forventer og krever at Fylkestinget står ved sine tidligere vedtak og at politiske myndigheter på alle nivåer bidrar til at Møreaksen realiseres snarest mulig.
Ålesund 14. mai 2018
NHO Møre og RomsdalNæringsforeningen Ålesundsregionen Molde NæringsforumRomsdal Regionråd Sunnmøre RegionrådMaritimt Forum NordvestMAFOSS (Maritim forening for søre Sunnmøre)

Publisert: 14.05.2018 12:36

Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41