Synspunkt
Havnene trenger ikke omorganisering
Samferdselsminister Jon Georg Dale snakker mot bedre vitende når han mener færre havneanløp vil sørge for at mer gods tar sjøveien, skriver Kjell-Olav Gammelsæter administrerende direktør i Norske Havner.
09.01.2020
I en artikkel på Nett.no sier samferdselsminister Jon Georg Dale at han vil ta grunnleggende grep for å få mer gods på sjøen. Dalen mener at noe av problemet er at havner kjemper mot hverandre om å posisjonere seg, og at dette må organiseres på en annen måte enn i dag. Han ønsker seg en godskonsentrasjon som gjør at vi får færre anløp og høyere regularitet.
Dette er helt feil medisin.
Godsanalysen i Nasjonal transportplan (NTP) poengterer at det nettopp er en desentralisert havnestruktur som bidrar vesentlig til regional utvikling og sjøtransportens konkurransekraft. I en artikkel hos Transportøkonomisk institutt (TØI) har Sindre Ulstein Lid tidligere skrevet at en desentralisert havnestruktur er et viktig premiss for å opprettholde skipstrafikkens høye andel av godsfordelingen. Lid slår fast at stordriftsfordelene ved å konsentrere gods til færre og større terminaler blir mindre enn økningen i transportkostnader på grunn av distribusjonsavstanden.
Det er nettopp konkurransen mellom havnene som medfører lavere priser og spesialisert tjenestetilbud tilpasset lokalt næringsliv. En sentralisering av havnene vil bare medføre økt tungtransport langs norske veier. Det er det ikke mange som ønsker. Rapporter fra TØI viser at tunge kjøretøy er involvert i hver tredje dødsulykke på norske veier, at nesten 90 prosent av veislitasjen skyldes lastebiler, og at tungtransporten står for 70 prosent av helseskadelige utslipp i storbyer.
Samtidig viser grunnprognoser fra NTP 2018-2027 at antall tunge lastebiler på norske veier vil øke med hele 70 prosent de neste 30 årene. Rapporten «Fra kyst til marked» (2018) viser at det blir enda verre i nord. Der forventer Norges Lastebileier-Forbund (NLF) en fordobling av trafikken på bare ti år. Det kommer til å bli rimelig trangt på norske veier.
Samferdselsministeren sier til Nett.no at han ikke har noen tro på å gi mer penger til støtteordninger for godsoverføring. Da glemmer han helt at tungtransporten langs norske veier allerede er tungt subsidiert fra staten. Der båter og skip nesten utelukkende betaler alle sine eksterne kostnader, som blant annet losberedskapsavgift og sikkerhetsavgift, blir ikke lastebiler belastet i samme grad for veiutbygging og veislitasje.
Sjøtransport er en attraktiv og miljøvennlig løsning for en stadig økende godsmengde i Norge. Da er ikke løsningen å bygge ned en solid og desentralisert norske havnestruktur. I stedet bør statsråden rette oppmerksomheten til den subsidierte og miljøfiendtlige tungtransporten på veiene.
Dette er helt feil medisin.
Godsanalysen i Nasjonal transportplan (NTP) poengterer at det nettopp er en desentralisert havnestruktur som bidrar vesentlig til regional utvikling og sjøtransportens konkurransekraft. I en artikkel hos Transportøkonomisk institutt (TØI) har Sindre Ulstein Lid tidligere skrevet at en desentralisert havnestruktur er et viktig premiss for å opprettholde skipstrafikkens høye andel av godsfordelingen. Lid slår fast at stordriftsfordelene ved å konsentrere gods til færre og større terminaler blir mindre enn økningen i transportkostnader på grunn av distribusjonsavstanden.
Det er nettopp konkurransen mellom havnene som medfører lavere priser og spesialisert tjenestetilbud tilpasset lokalt næringsliv. En sentralisering av havnene vil bare medføre økt tungtransport langs norske veier. Det er det ikke mange som ønsker. Rapporter fra TØI viser at tunge kjøretøy er involvert i hver tredje dødsulykke på norske veier, at nesten 90 prosent av veislitasjen skyldes lastebiler, og at tungtransporten står for 70 prosent av helseskadelige utslipp i storbyer.
Samtidig viser grunnprognoser fra NTP 2018-2027 at antall tunge lastebiler på norske veier vil øke med hele 70 prosent de neste 30 årene. Rapporten «Fra kyst til marked» (2018) viser at det blir enda verre i nord. Der forventer Norges Lastebileier-Forbund (NLF) en fordobling av trafikken på bare ti år. Det kommer til å bli rimelig trangt på norske veier.
Samferdselsministeren sier til Nett.no at han ikke har noen tro på å gi mer penger til støtteordninger for godsoverføring. Da glemmer han helt at tungtransporten langs norske veier allerede er tungt subsidiert fra staten. Der båter og skip nesten utelukkende betaler alle sine eksterne kostnader, som blant annet losberedskapsavgift og sikkerhetsavgift, blir ikke lastebiler belastet i samme grad for veiutbygging og veislitasje.
Sjøtransport er en attraktiv og miljøvennlig løsning for en stadig økende godsmengde i Norge. Da er ikke løsningen å bygge ned en solid og desentralisert norske havnestruktur. I stedet bør statsråden rette oppmerksomheten til den subsidierte og miljøfiendtlige tungtransporten på veiene.
Publisert: 09.01.2020 16:34
Sist oppdatert: 11.02.2021 08:42