Nordmenn er digitale sinker paa kontoret
PÅ ETTERSKUDD: Norske bedrifter har ikke utnytte mulighetene som ligger i å digitalisere kontorarbeidsoppgaver, mener artikkelforfatteren. Bildet er fra et kontor i Ungarn, i 1928. 
Synspunkt

Nordmenn er digitale sinker på kontoret

Økonomisjefer i norske bedrifter har sovet i timen når det gjelder digitalisering av kontorarbeid, skriver daglig leder Jan-Arve Aarseth i Ateco Systems.

13.02.2018
«Digital Index 2017» er en undersøkelse blant 1500 bedrifter utført av Visma Software Norge AS. PWC AS har utført en lignende undersøkelse, og ser en den opp mot Visma sin undersøkelse, så er konklusjonen at økonomisjefer i norske bedrifter stort sett har sovet i timen siste årene.
I Norge så ligger vi blant annet langt bak Finland med å digitalisere kontorrutiner som regnskap og lønn.
Konklusjon i Digital Index 2017 er at 46 prosent av norske bedrifter har en brukbar digital indeks.Det betyr at 54 prosent av norske bedrifter er digitale sinker!
Digital Index 2017 har tatt for seg syv rutiner som er vanlige på et kontor hvor en kjører lønn og regnskap. Nordmenn utmerker seg dessverre ikke på noen av disse syv områdene.
Eksempelvis så kan bare 36 prosent av norske bedrifter motta og behandle en faktura elektronisk.
Det er et paradoks når 90 prosent av oss nordmenn her tilgang til nettbank og 3,5 mil. Nordmenn er på facebook. Privat så ligger nordmenn i verdenstoppen på digitalisering, vi bestiller spinning time på app og vi booker konsertbilletter på
Hvorfor er vi nordmenn så superdigitale privat, men ikke på kontoret?
Flere undersøkelser peker på tre hovedårsaker til at norske bedrifter henger etter:

1. Endringsvilje og endringskultur

Hvorfor endre på noe som har fungert i 20 år?Til sammenligning så gikk over 800 produsenter av hestekjerrer konkurs i USA ved bilens inntreden!

2. Prioritering i ledelsen

Norske ledere bruker 15 % av sin tid på digitalisering. Ledere i Asia og USA bruker henholdsvis 36- og 37 % av sin arbeidstid på spørsmål knyttet til digitalisering. (Senter for Digitalisering, BI 2016)

3. Kompetanse

Manglende kunnskap om hvilke muligheter vi har og løsninger som finnes, er et større hinder enn faktiske finansielle midler til å gjennomføre endringene.
Kun én av fire selskaper har ansatt en digitalsjef (CDO), med overordnet ansvar for digitalisering, dataanalyse og big data i følge KPMG CIO Survey 2017.
Jan-Arve Aarseth er Daglig Leder i ATECO Systems AS og utdannet bedriftsøkonom på BI i Oslo.Han har jobbet over 30 år i databransjen og da i hovedsak med løsninger innen ERP og lønn.

Publisert: 13.02.2018 09:43

Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41