Synspunkt
Stad skipstunnel er viktig for kysten!
- Stad skipstunnel vil sikre god fremkommelighet for sjøtransporten rundt Stad, og gi flere samfunnsøkonomiske gevinster, mener Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene.
24.10.2018
I forslaget til Statsbudsjettet for 2019 er det ikke avsatt midler til Stad-prosjektet, men Borge håper prosjektet får ytterligere midler til realisering, slik at byggingen av tunellen kan starte som planlagt i 2021.
- Skipstunnelen vil gi en sikrere og mer forutsigbar hverdag for rederiene, i tillegg til at man vil se mindre skader på last. Spesielt vil tunnelen være av stor nytte for nærskipsfarten, da disse fartøyene i hovedsak opererer langs kysten vår og ikke ute i havet. Byggingen av tunnelen kan i tillegg være en tilrettelegger for godsoverføring fra vei til sjø, sier Borge.
Den eksterne kvalitetssikringen (KS2) er gjennomført av Atkins og Oslo Economics på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. De har kvalitetssikret tallene og løsningene som Kystverket la til grunn for tunnelen i sitt forprosjekt.
- Vi ser at KS2 sin vurdering har flere mangler. Ser man tilbake til forprosjektet, som også tilrår tunellen, slår Kystverket fast at de ikke-målbare gevinstene ved skipstunnelen overstiger kostnadene. Disse gevinstene må også regjeringen ha med seg i sin vurdering.
Kystrederiene mener KS2 har lagt til grunn et «worst case scenario» for kostnader, lagt til mange usikkerhetsmarginer, samt utelatt viktige effekter for samfunn og næringsliv.
- Konklusjonen på at forventet nytte er redusert til -3,1 mrd. kr, er ikke reell. Man kan ikke tallfeste samfunnsmessig nytte når man har utelatt en rekke nytteeffekter, sier Borge.
- Tunnelen vil klart være et bidrag til å øke nærskipsfartens leveringsdyktighet. Får man også mer gods overført fra vei til sjø, vil det bety lavere utslipp fra transportsektoren og færre lastebiler på veiene, poengterer Borge.
Stad skipstunnel ligger inne i investeringsrammen for Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029. Det er så langt satt av 1,5 milliarder kroner til prosjektet i første planperiode, og 1,2 milliarder kroner i andre planperiode for NTP.
- Skipstunnelen vil gi en sikrere og mer forutsigbar hverdag for rederiene, i tillegg til at man vil se mindre skader på last. Spesielt vil tunnelen være av stor nytte for nærskipsfarten, da disse fartøyene i hovedsak opererer langs kysten vår og ikke ute i havet. Byggingen av tunnelen kan i tillegg være en tilrettelegger for godsoverføring fra vei til sjø, sier Borge.
Store mangler i kvalitetssikringen
I forslaget til statsbudsjettet for 2019 står det: «I 2017 ferdigstilte Kystverket et forprosjekt for Stad skipstunnel. Den eksterne kvalitetssikringen (KS2) var ferdig i mai 2018 og viste at forventet kostnad er økt til 3,7 mrd. kr. og forventet nytte redusert til -3,1 mrd. kr.»Den eksterne kvalitetssikringen (KS2) er gjennomført av Atkins og Oslo Economics på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. De har kvalitetssikret tallene og løsningene som Kystverket la til grunn for tunnelen i sitt forprosjekt.
- Vi ser at KS2 sin vurdering har flere mangler. Ser man tilbake til forprosjektet, som også tilrår tunellen, slår Kystverket fast at de ikke-målbare gevinstene ved skipstunnelen overstiger kostnadene. Disse gevinstene må også regjeringen ha med seg i sin vurdering.
Kystrederiene mener KS2 har lagt til grunn et «worst case scenario» for kostnader, lagt til mange usikkerhetsmarginer, samt utelatt viktige effekter for samfunn og næringsliv.
- Konklusjonen på at forventet nytte er redusert til -3,1 mrd. kr, er ikke reell. Man kan ikke tallfeste samfunnsmessig nytte når man har utelatt en rekke nytteeffekter, sier Borge.
Vil bidra til færre lastebiler på veiene
Han påpeker samtidig at det per i dag ikke finnes sammenlignbare prosjekter eller samfunnsøkonomiske modeller som er tilpasset en skipstunnel. Sintef Bedriftsutvikling sin siste rapport på prosjektet konkluderer også at det vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Sintef skriver at det er «overveiende sannsynlig at Stad skipstunnel vil ha positiv samfunnsøkonomisk netto nytte, og at den minimum ligger i området 0,5-1 milliard kroner».- Tunnelen vil klart være et bidrag til å øke nærskipsfartens leveringsdyktighet. Får man også mer gods overført fra vei til sjø, vil det bety lavere utslipp fra transportsektoren og færre lastebiler på veiene, poengterer Borge.
Stad skipstunnel ligger inne i investeringsrammen for Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029. Det er så langt satt av 1,5 milliarder kroner til prosjektet i første planperiode, og 1,2 milliarder kroner i andre planperiode for NTP.
Publisert: 24.10.2018 18:54
Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41