Regjeringen foreslår å legge Stad skipstunnel på is. Men hva er det de egentlig sier nei til? Ikke et urealistisk luftslott, men et ferdig planlagt, stortingsvedtatt og bredt forankret prosjekt – med hele kysten og næringslivet i ryggen.
Kystverket har brukt 290 millioner kroner på planlegging, regulering og forberedelser. Folk har flyttet fra hjemmene sine. Eiendommer er ekspropriert. Over 500 aktører – Mowi, Havila Kystruten, Norges Fiskarlag, NHO, Maritimt Forum og mange flere – har stilt seg bak kravet om å bygge.
Likevel trekker regjeringen i nødbremsen. Med henvisning til kostnader.
Men: Er det noen som faktisk har forhandlet frem en endelig pris? Har Kystverket fått gjøre jobben sin ferdig før prosjektet skrotes? Er dette fakta – eller politisk strategi?
Vi kan ikke akseptere at et historisk og livsviktig prosjekt avvises på grunn av tall som ikke engang er spikret. Dette minner mer om unnvikelse enn ansvar.
Stad skipstunnel handler om tryggere kystfart, grønnere transport, færre utslipp og vekst i distriktene. Det handler om å flytte mer gods fra vei til sjø, styrke eksportnæringen og gjøre sjøveien mer forutsigbar – i et av Europas mest krevende farvann.
Å snu nå er ikke bare et mageplask i møte med fakta – det er et tillitsbrudd mot alle som har stilt opp og investert i dette prosjektet.
Regjeringen snakker varmt om grønn vekst og levende lokalsamfunn. Her er muligheten – klar, gjennomarbeidet og ønsket av alle som faktisk driver verdiskaping langs kysten. Nå må ordene følges av handling.
Vi i Næringsforeninga forventer at Stortinget griper inn. Dette er ikke tiden for å snu. Det er nå vi må gjennomføre.
Tommy Sperre er prosjektleder/rådgiver, Næringsforeningen Ålesundregionen.
Publisert: 10.10.2025 15:08
Sist oppdatert: 10.10.2025 15:08