Nytt
Andy Farstad: – En stor dag i mitt liv
Sverre Andy Farstad heiste rederiflagget i anledning den nye offshoresatsingen i Ålesund.
Marius Rosbach
21.06.2019
– Dette er en stor dag i mitt liv, innledet Sverre Andy Farstad da han fredag heiste gamle blå rederiflagget fra toppen av Farstad-bygget i Ålesund sentrum.
Det var en tydelig beveget reder som tok imot presse, kolleger og andre som hadde tatt turen innom det nye rederikontoret for å ønske lykke til.
– Det har vært tunge år, men jeg valgte for ett års tid siden å se framover og har hatt et sterkt ønske om å komme i gang igjen, fortsatte Farstad før han lot flagget gå til topps.
Les mer:
– Hvilke reaksjoner har du fått etter at nyheten ble kjent?
– Det har vært utrolig mye positivt. Folk ønsker oss lykke til og synes det er kjekt. Det er nesten litt voldsomt, sa han til NETT No før flagget gikk til topps.
– Hvorfor ville du starte opp igjen?
– Det som skjedde ble slik at vi kunne ikke slutte historien der, med den kompetansen som er her i distriktet både på land og sjø.
Fredag ble det også kjent at rederiet har skaffet seg sitt første skip – som vil få navnet Farland, etter det første fartøyet i familierederiet.
Foreløpig er den blå, men planen er at det etter hvert skal få den røde Farstad-fargen.
– Vi overtar båten som den er i første omgang. Vi har spurt om vi kunne få den malt, men det var ingen av verftene som hadde kapasitet, forteller han.
Svein Leon Aure, fra tidligere Farstad Shipping, skal lede rederiet. Han forteller at ålesundrederen er blitt kontaktet av flere som har hatt prosjekt på gang, uten at det var blitt noe av.
– Nå mente vi tida var inne for å satse, sier han.
Aure forteller at rederiet har som mål å sikre seg flere skip og tror markedet for skipene i oljeservice, er på vei opp.
– Vi tror det er mulig å få tak i båter som har blitt forlatt og trenger en ny eier. Da har vi lagt en strategi om at vi enten kan hjelpe banker eller verft med å ta båter på management på vegne av eieren. Vi kan også ta inn båter på «bareboat» – altså at vi leier inn båtene og bemanner de opp, eller vi kan investere i skip der ting ligger til rette for det, forteller han til NETT NO.
– Hvilke marked vil dere satse i?
– Subsea er et spennende marked og helt klart interessesant, selv om det er færre slike båter som kan være aktuelle for oss å komme i inngripen på. Når det gjelder psv-er er det flere båter og et enklere marked å komme inn på. Ankerhåndtering kan vi veldig godt, men det markedet er svært krevende og har større risiko. Der vil vi være mer tilbakeholdne med å investere, men vi kan gjerne gå inn og drifte båter for andre, forklarer Aure.
Les mer:
Det var en tydelig beveget reder som tok imot presse, kolleger og andre som hadde tatt turen innom det nye rederikontoret for å ønske lykke til.
– Det har vært tunge år, men jeg valgte for ett års tid siden å se framover og har hatt et sterkt ønske om å komme i gang igjen, fortsatte Farstad før han lot flagget gå til topps.
Les mer:
– Utrolig mye positivt
Veteranen overdrev nok ikke, da han sa at han trodde mange med ham i de maritime clüsteret, synes dette var en fin dag.– Hvilke reaksjoner har du fått etter at nyheten ble kjent?
– Det har vært utrolig mye positivt. Folk ønsker oss lykke til og synes det er kjekt. Det er nesten litt voldsomt, sa han til NETT No før flagget gikk til topps.
– Hvorfor ville du starte opp igjen?
– Det som skjedde ble slik at vi kunne ikke slutte historien der, med den kompetansen som er her i distriktet både på land og sjø.
Fredag ble det også kjent at rederiet har skaffet seg sitt første skip – som vil få navnet Farland, etter det første fartøyet i familierederiet.
Foreløpig er den blå, men planen er at det etter hvert skal få den røde Farstad-fargen.
– Vi overtar båten som den er i første omgang. Vi har spurt om vi kunne få den malt, men det var ingen av verftene som hadde kapasitet, forteller han.
– Tida var inne for å satse
Rederiet er allerede i gang med å skaffe mannskap til forsyningsskipet som så snart som mulig skal ut i spotmarkedet i Nordsjøen.Svein Leon Aure, fra tidligere Farstad Shipping, skal lede rederiet. Han forteller at ålesundrederen er blitt kontaktet av flere som har hatt prosjekt på gang, uten at det var blitt noe av.
– Nå mente vi tida var inne for å satse, sier han.
Aure forteller at rederiet har som mål å sikre seg flere skip og tror markedet for skipene i oljeservice, er på vei opp.
– Vi tror det er mulig å få tak i båter som har blitt forlatt og trenger en ny eier. Da har vi lagt en strategi om at vi enten kan hjelpe banker eller verft med å ta båter på management på vegne av eieren. Vi kan også ta inn båter på «bareboat» – altså at vi leier inn båtene og bemanner de opp, eller vi kan investere i skip der ting ligger til rette for det, forteller han til NETT NO.
Subsea og psv-markedet mest interessant
Farstad Shipping-rederiet var tidlig store på forsyning- og ankerhåndteringsskip, men investerte de seinere årene også i større subsea- og konstruksjonsfartøy.– Hvilke marked vil dere satse i?
– Subsea er et spennende marked og helt klart interessesant, selv om det er færre slike båter som kan være aktuelle for oss å komme i inngripen på. Når det gjelder psv-er er det flere båter og et enklere marked å komme inn på. Ankerhåndtering kan vi veldig godt, men det markedet er svært krevende og har større risiko. Der vil vi være mer tilbakeholdne med å investere, men vi kan gjerne gå inn og drifte båter for andre, forklarer Aure.
Les mer:
Publisert: 21.06.2019 14:42
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:36