Nytt
Legger detaljert plan for framtidas Skutvika
Første interesserte utbygger har allerede fått omvisning på en av Ålesunds mest attraktive tomter.
Marius Rosbach
06.02.2019
Ålesundregionens Havnevesen går nå i gang med detaljregulering av den om lag 40 mål store tomta i Skutvika.
Utbyggingen av det havnefogd Ole Christian Fiskaa mener er «ett av de mest attraktive områdene i byen», er ment å gi plass til hele 500 nye boliger. Det som i dag er konteinerhavn, vil i tilfelle utgjøre en helt ny bydel på sørsida av Ålesund.
– Det er på solsida, tomta er stor og det er nært sentrum. Hele området ligger også an til å bli ytterligere forbedret når vi får en framtidig Brosundtunnel på plass og tungtrafikken fra Skutvika blir redusert, påpeker Fiskaa overfor NETT NO.
– Vi har en endelig skisse og er enige om en del prinsipper for hvordan framtidige Skutvika kan se ut, forteller Fiskaa.
I tillegg til sjøbad, park, små torg og butikker, er det foreslått å gi plass på kaiområdene til aktiviteter som båtforening, kajakk- eller dykkeklubb og utendørs treningspark. Småbåthavn med tilhørende serviceanlegg er også med på skissene som havnevesenet har fått lagd av Slyngstad Aamlid Arkitekter.
– Nå går vi straks i gang med selve detaljreguleringen av området. Det vil utgjøre rammeverket for en framtidig utbygger. Vi vil gå ut og spørre leverandører om å bistå oss i det videre arbeidet, forteller havnefogden.
Arkitekter hører naturlig nok med i arbeidet, men det skal også gjøres en rekke undersøkelser og lages planer for alt fra trafikk, miljø, leikeplasser, antall boliger, høyde og renovasjon.
Havnefogden er spent på interessen og kan forteller at de allerede har hatt en større utbygger på omvisning på tomta.
– Men vi har ikke vært aktivt ute og undersøkt potensialet, forteller han.
Tidligere havnefogd Birger Flem anslo tilbake i 2014 at tomta var verdt rundt 100 millione. Fiskaa vil ikke driste seg til å anslå noen pris, men tror den kan ligge betydelig høyere.
– Det viktigste for oss er at vi får kapitalisert området på en best mulig måte for fellesskapet, sier Fiskaa og legger til at de i utgangspunktet er åpne for enhver forretningsløsning.
- Det enkleste er å selge alt samlet. Får vi en god pris, er det absolutt en mulighet. Alternativet er å selge stykkevis og delt – eller om man virkelig skal være offensiv, kan havna være utbygger. Men det siste alternativet sitter nok langt inne, medgir han.
– Vi ønsker å bygge ut Ålesund havn slik at vi blir enda mer konkurransedyktige i framtida. Det sier seg selv at det er ugunstig å ha terminalaktivitet to steder, forklarer havnefogden.
Ålesundregionens havnevesen eier tomta i Skutvika, mens Tyrholm & Farstad står for konteinerdrifta og eier bygningene. Havna inngikk i 2015 en intensjonsavtale med Tyrholm & Farstad om å flytte innen fem år.
Utbyggingen av det havnefogd Ole Christian Fiskaa mener er «ett av de mest attraktive områdene i byen», er ment å gi plass til hele 500 nye boliger. Det som i dag er konteinerhavn, vil i tilfelle utgjøre en helt ny bydel på sørsida av Ålesund.
– Det er på solsida, tomta er stor og det er nært sentrum. Hele området ligger også an til å bli ytterligere forbedret når vi får en framtidig Brosundtunnel på plass og tungtrafikken fra Skutvika blir redusert, påpeker Fiskaa overfor NETT NO.
Sjøbad, park og aktiviteter på kaia
Havnevesenet har jobbet sammen med kommunen for å komme fram til det som er et utgangspunkt for detaljregulering.– Vi har en endelig skisse og er enige om en del prinsipper for hvordan framtidige Skutvika kan se ut, forteller Fiskaa.
I tillegg til sjøbad, park, små torg og butikker, er det foreslått å gi plass på kaiområdene til aktiviteter som båtforening, kajakk- eller dykkeklubb og utendørs treningspark. Småbåthavn med tilhørende serviceanlegg er også med på skissene som havnevesenet har fått lagd av Slyngstad Aamlid Arkitekter.
– Nå går vi straks i gang med selve detaljreguleringen av området. Det vil utgjøre rammeverket for en framtidig utbygger. Vi vil gå ut og spørre leverandører om å bistå oss i det videre arbeidet, forteller havnefogden.
Arkitekter hører naturlig nok med i arbeidet, men det skal også gjøres en rekke undersøkelser og lages planer for alt fra trafikk, miljø, leikeplasser, antall boliger, høyde og renovasjon.
tbygger på omvisning
Havnefogden er spent på interessen og kan forteller at de allerede har hatt en større utbygger på omvisning på tomta.
– Men vi har ikke vært aktivt ute og undersøkt potensialet, forteller han.
Tidligere havnefogd Birger Flem anslo tilbake i 2014 at tomta var verdt rundt 100 millione. Fiskaa vil ikke driste seg til å anslå noen pris, men tror den kan ligge betydelig høyere.
– Det viktigste for oss er at vi får kapitalisert området på en best mulig måte for fellesskapet, sier Fiskaa og legger til at de i utgangspunktet er åpne for enhver forretningsløsning.
- Det enkleste er å selge alt samlet. Får vi en god pris, er det absolutt en mulighet. Alternativet er å selge stykkevis og delt – eller om man virkelig skal være offensiv, kan havna være utbygger. Men det siste alternativet sitter nok langt inne, medgir han.
Håper på Flatholmen-flytting i 2020
Pengene det kommunalt eide havneselskapet henter inn, vil de bruke til å ferdigstille arbeidet ved Flatholmen. at han håpte hovedanlegget nord for Aksla var ferdig utfylt i 2020, slik at konteinervirksomheten i Skutvika kan flyttes dit.– Vi ønsker å bygge ut Ålesund havn slik at vi blir enda mer konkurransedyktige i framtida. Det sier seg selv at det er ugunstig å ha terminalaktivitet to steder, forklarer havnefogden.
Ålesundregionens havnevesen eier tomta i Skutvika, mens Tyrholm & Farstad står for konteinerdrifta og eier bygningene. Havna inngikk i 2015 en intensjonsavtale med Tyrholm & Farstad om å flytte innen fem år.
Det enkleste er å selge alt samlet
Publisert: 06.02.2019 10:20
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:31