Verden sier faktisk Look to Norway
LAGER TANKER: Knut Flakk er involvert i ulike hydrogensatsinger. Hexagon Composites lager tanker for lagring, og er i ferd med å skille ut hydrogenselskapet Hexagon Purus for å gå på børs. 
Nytt

Flakk: – Verden sier faktisk «Look to Norway»

Knut Flakk mener Norge bør ta i bruk suksessoppskriften fra overgangen til elbiler, for å legge om tungtransporten til hydrogen.

Marius Rosbach
03.12.2020

Flakk-selskapene Norwegian Hydrogen og Hexagon Composites var representert sammen med Statkraft og Nel, da en rapport om «Framtidas hydrogenstruktur i Norge» ble lagt fram på et nettmøte onsdag.

– Vi har vist at der er mulig, og verden sier faktisk «Look to Norway». Vi ligger milevis foran neste land som er Nederland, med å konvertere personbilparken til nullutslipp, sa Flakk da han innledet.

Rapporten «Produksjonskapasitet og investeringer for hydrogeninfrastruktur i Norge» fra DNV GL, peker på hvilke behov og muligheter som finnes for å ta i bruk hydrogen i Norge i tiårene fram mot 2050.

Trengs fem mrd. til 2030
NETT NO har tidligere omtalt konklusjonen i rapporten, som mener det er behov for å investere minst fem milliarder kroner fram til 2030. Det inkluderer blant annet 40 fyllestasjoner, men ikke tomtekjøp for infrastruktur.

– Selv om det er et høyt beløp, er det bare en tredjedel av det vi bruker årlig på personbilmarkedet, sa Flakk.

I 2020 vil utgiftene til elbilsubsidier kommer på rundt 16 milliarder kroner.

Mye å hente på tungtransport
Samtidig mener selskapene at det er behov for å handle raskt. Knut Flakk sier at selv om Norge ligger godt an når det gjelder å kutte utslippene på personbiler, så er det mye å hente på tungtransporten.

– Der er det lite som skjer og det fins knapt nullutslippskjøretøy i dag. Samtidig er det den sektoren som forurenser mest, sa han i nettmøte.

– Situasjonen er slik at vi er nødt til å ta i bruk hydrogen om vi skal nå de måla som er satt i Nasjonal Transportplan, la han til.

Flakk viste til at innen 2030 skal 75 prosent av regionbussene og 40 prosent av langtransporten kjøres med nullutslippskjøretøy.

Støtte til stasjoner
Nøkkelen til å få til omlegging til elbiler, har vært fritak for avgifter for elbileierne, i tillegg til at det er etablert ladepunkter rundt om i landet.

Det samme mener Flakk nå må til for hydrogen.

– Skal vi lykkes, må vi sette helt andre målsettinger og gå inn med vesentlig større offentlige tilskudd, sa han.

Han mener det blant annet må gis støtte på ulike vis til å etablere fyllestasjoner. Det vil på sikt føre til at kjøretøyene kommer, tror han.

Det blir satsa på hydrogen i stor skala i land som Tyskland, Japan og Kina. Flakk påpekte at myndighetene sin andel av regningen i den amerikanske delstaten California, i starten var på hele 85 prosent. I ettertid har den gått betydelig ned.

Tror på mange nye arbeidsplasser
Nel-sjef Jon André Løkke mener det kan skapes 10 000 til 15 000 nye arbeidsplasser i Norge de kommende tiårene i denne verdikjeden.

– Vi er i dag verdensledende på teknologisiden, men det er nå kappløpet starter. Land etter land offentliggjør svært offensive hydrogensatsninger med flere titalls milliarder euro i infrastrukturinvesteringer. Vårt innspill til Regjeringens hydrogenveikart er at vi må handle nå, uttaler han i en pressemelding i forbindelse med lanseringen.

Bakgrunnen for at rapporten er lagd er at statsminister Erna Solberg og olje- og energiminister Tina Bru nylig avholdt et toppmøte om hydrogen. Der ble næringslivet invitert til å gi innspill til det kommende veikartet for hydrogen i Norge.

Les rapporten fra DNV GL her (ekstern lenke til pdf)

Les også: – Ber bod om noko stort

Verdset Hexagon Purus til minst fem milliardar

Nye tider i familiebedrifta Flakk

Han skal leie hydrogenselskap

Infrastruktur for hydrogen kan koste fem mrd.


Skal vi lykkes, må vi sette helt andre målsettinger og gå inn med vesentlig større offentlige tilskudd

Publisert: 03.12.2020 05:55

Sist oppdatert: 26.08.2021 14:31