Med Rauma kommunestyres vedtak torsdag ettermiddag om godkjenning av reguleringsplanen for Romsdalsgondolen fra Åndalsnes til Nesaksla, er den siste avgjørende forutsetningen for at gondolen kan realiseres på plass.
Siste uke ble det kjent at det aktive eierfondet Longship går inn i Romsdalen AS med 140 mill. kroner i aksjekapital for å nettopp å realisere Romsdalsgondolen, blir det opplyst i en pressemelding.
-Nå setter vi fra oss en ryggsekk - bekymringen for at vi ikke skulle klare å finansiere gondolen og at kommunen likevel til slutt ikke ønsket den lenge omsnakka gondolen til Nesaksla, sier daglig leder Oddbjørn Vassli.
– Samtidig tar vi på en annen ryggsekk - utfordringen med å gjennomføre et veldig krevende byggeprosjekt og samtidig bygge opp en drifts- og salgsorganisasjon som gjør at dette blir en mye besøkt attraksjon og en kommersiell suksess.
Samtidig offentliggjør utbyggingsselskapet Romsdalsgondolen AS at det allerede er inngått avtale med det sveitsiske selskapet Doppelmayr Garaventa om levering av gondolen.
Gondolen er teknisk sett en pendelbane hvor en vogn går opp mens den andre kommer ned. Samme firma har også levert Skyliften i Loen og skal parallelt med at det bygges gondol på Åndalsnes også levere ny Ulriksbane i Bergen.
Siste uke ble det kjent at det aktive eierfondet Longship går inn i Romsdalen AS med 140 mill. kroner i aksjekapital for å nettopp å realisere Romsdalsgondolen, blir det opplyst i en pressemelding.
-Nå setter vi fra oss en ryggsekk - bekymringen for at vi ikke skulle klare å finansiere gondolen og at kommunen likevel til slutt ikke ønsket den lenge omsnakka gondolen til Nesaksla, sier daglig leder Oddbjørn Vassli.
– Samtidig tar vi på en annen ryggsekk - utfordringen med å gjennomføre et veldig krevende byggeprosjekt og samtidig bygge opp en drifts- og salgsorganisasjon som gjør at dette blir en mye besøkt attraksjon og en kommersiell suksess.
Samtidig offentliggjør utbyggingsselskapet Romsdalsgondolen AS at det allerede er inngått avtale med det sveitsiske selskapet Doppelmayr Garaventa om levering av gondolen.
Gondolen er teknisk sett en pendelbane hvor en vogn går opp mens den andre kommer ned. Samme firma har også levert Skyliften i Loen og skal parallelt med at det bygges gondol på Åndalsnes også levere ny Ulriksbane i Bergen.
Publisert: 15.11.2019 08:38
Sist oppdatert: 10.02.2021 15:31