Kort fortalt

Solgte osteklokker for 14 millioner

Ulstein-selskapet Easy Cheese tjener fortsatt godt med penger, men rakettveksten har bremset noe opp.

Rolf Hansen
08.07.2024

Gründerne hadde kjempesuksess etter lanseringen av den praktiske osteklokka i 2020. I selskapets første hele driftsår omsatte Easy Cheese for 20 millioner kroner, som var mer enn tregangen fra etableringsåret.

I 2021 oppnåde selskapet hele 25 prosent i resultatmargin og la igjen 5,1 millioner kroner i resultat før skatt.

Året etter var omsetningen nede på 13,4 millioner kroner, og fra 2023 viser regnskapet en vekst på 0,5 millioner kroner. (Se tabell)

Fortsatt tjener eierne penger på salg av osteklokker.

Easy Cheese as
Årsresultat (i mill kr)20232022
Driftsinntekter13,913,4
Driftsresultat1,91,4
Resultat før skatt2,01,4

Fire eiere
Dagleg leder Håkon Engeset er største aksjonær med 45 prosent eierskap. Hans bror og markedssjef Halvdan Engeset har 10 prosent, som er det samme som logistikk- og kommunikasjonsansvarlig Lise Marita Sande. De siste 35 prosent eies av Hexagon Composites-sjef Jon Erik Engeset gjennom selskapet Dionycos. Han er også faren til Håkon og Halvdan.

Easy Cheese sysselsatte 3 årsverk i fjor, og har en egenkapital på 6,5 millioner kroner.

Publisert: 08.07.2024 21:31

Sist oppdatert: 08.07.2024 21:31