Tilsagn om 1,2 milliarder i Enova-støtte
Skal finansierer utvikling av skip som kan gå på hydrogen eller ammoniakk.
Enova har tildelt 300 millioner kroner i innovasjonsmidler til Maris Fiducia Norway, med Hav Groups datterselskap Hav Hydrogen og Norwegian Hydrogen som underleverandører, for å utvikle, bygge og operere fem hydrogendrevne tørrbulkskip, skriver de tre selskapene i en pressemelding.
Dette er støtte til samarbeidsprosjektet som Nett No omtalte i mai i år.
Les også
Støtten er en del av en større støttepakke fra Enova, for å utvikle skip som kan gå hydrogen eller ammoniakk.
Programmene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy» ble lansert i desember 2023, og hadde søknadsfrist 22. mars 2024. Formålet med programmene er å etablere de første fungerende verdikjedene for ammoniakk og hydrogen til maritime formål, ifølge en pressemelding fra Enova.
For at de som har fått tilsagn om støtte skal få pengene må det både foreligge en investeringsbeslutning, og de må selv stille med kapital til investeringene.
Her er oversikten over de som har fått tilsagn til hydrogenfartøy:
Marius Fiducia Norway as får tilsagn om 299.976.465 kroner til fem fartøy.
Møre Sjø får tilsagn om 175.200.000 kroner for to fartøy. Møre Sjø har adresse Hovdebygda i Ørsta og ble etablert i 2023 med Torstein Holsvik, Asgeir Standal og Bodil Petra Standal som eiere.
Napier får tilsagn om 123.025.210 kroner til ett fartøy.
Haltene Bulk får tilsagn om 180.000.000 kroner til ett fartøy.
Her er oversikten over de som har fått tilsagn til ammoniakkfartøy:
Høegh Autoliners får tilsagn om 255.590.100 kroner til fire fartøy.
Amon Gas får tilsagn om 180.000.000 kroner til to fartøy.
Publisert: 19.06.2024 16:40
Sist oppdatert: 19.06.2024 16:40