Advarer mot ensidig norsk avgiftsøkning
Om ikke norske og utanlandske drivstoffavgifter harmoniseres vil norsk avgiftsøkning bare føre til at flere skip fyller drivstoff i utlandet, frykter Bunker Oil-sjef og majoritetseier Jan Magnus Kleven.
Drivstoffselskapet Bunker Oil i Ålesund har bunkringsstasjoner langs kysten og et nett av bensinstasjoner langs veiene.
Markedet for drivstoff til biler er fallende, og ventes å fortsette å falle, skriver selskapet i årsberetninger for 2020.
For drivstoff til det marine markedet ser selskapet "en stagnasjon eller nedgang i marinemarkedet på grunn av avgiftsregimet i Norge, som gir vanskelige rammevilkår for bransjen" heter det i årsberetningen.
Det som øker er drivstoff basert på biologisk materiale, såkalt biodrivstoff.
Mer utslipp
Kleven understreker at det er snakk om mindre endringer i volum i de ulike markedene.
Han understreker også at en ensidig norsk avgiftsøkning vil føre til at skip som kan krysse Nordsjøbassenget i større grad vil gjøre det, for å fylle billigere drivstoff i utlandet.
Da vil konsekvensen av en norsk avgiftsøkning blir mer utslipp, ikke mindre, fordi skipene seiler lenger for å fylle drivstoff.
Les også
Færre kroner
2020 ble preget av et kraftig oljeprisfall da koronakrisen kom.
Prisfallet gjorde at driftsinntektene til selskapet ble redusert med én millard kroner, selv om volumet ikke endret seg mye (s tabell).
Bunker Oil as | ||
Tal i mill. kroner | 2020 | 2019 |
Driftsinntekt | 4804,6 | 5827,2 |
Driftsresultat | 74,2 | 78,2 |
Resultat før skatt | 79,1 | 80,2 |
Publisert: 22.07.2021 15:45
Sist oppdatert: 22.07.2021 16:01