Nytt
Boatlabs med digital storsatsing
Boatlabs budsjetterer med dobling av omsetninga i år. De har siste to-tre årene brukt over 13 millioner kroner på å utvikle digitale løsninger for sjekklister, inspeksjoner og årlige kontroller av skip og rigger.
Kristin Vidhammer
30.01.2018
Boatlabs er et spesialisert konsulentselskap innen maritim og offshoresektoren. Det gjør både tradisjonelle konsulenttjenester, tekniske feilmodusanalyser og er også systemutviklere av digitale løsninger. Kundene er alt fra rederi, oljeselskap, verft, leverandørindustri og operatører innen maritim, olje og vindkraft, men de digitale løsningene kan også brukes på landbasert industri.
- For fire-fem år siden satte vi oss ned og tenkte på hvordan hverdagen ville kunne se ut om fem-ti år og hvordan vi kunne møte den digitale framtida. Spørsmålet vi stilte oss da var "Hva kan vi gjøre for å digitalisere oppgavene og tjenestene vi tilbyr, og slik at kundene kan få en enklere hverdag, spare mye papir- og administrasjonsarbeid og samtidig sparer store kostnader?, sier gründer og hovedaksjonær Eldar Holm.
Først utviklet de en digital løsning for elektronisk håndtering av alle slags typer sjekklister og skjema, etterpå utviklet de digitale løsninger for årlige fjernverifikasjoner innen dynamisk posisjonering (årlige DP-sjøkontroller).
- Vi er de eneste i verden på sistnevnte, slik at vi har vært tidlig ute. Det er viktig at norske aktører er frampå og ledende og vi ser jo at norske aktører har ei fantastisk evne til omstilling og å være ledende innenfor alle typer systemer og produkter i vår bransje.
- Vi er nå i sterk vekst og har vært heldige. Vi har holdt en lav profil i media fordi vi har ikke ønsket å fortelle konkurrenter hva vi driver med. Vi ser at vi blir godt mottatt i markedet og mange uttrykker også at mannskapene som bruker våre produkter gir veldig gode tilbakemeldinger.
- Digital verifisering vil bli den foretrukne og eneste vegen framover, etter mitt og mange kunders syn. Vi ser at markedet er voldsomt mottakelige for en slik løsning. Selv om oljebransjen også er tradisjonell og der ting tar tid, så er aktørene åpne for bruk av vår teknologi. Og vi opplever nå at vi får mest bestillinger på digital verifisering, framfor tradisjonell verifisering, sier Holm.
- Det jeg kan si er at vi budsjetterer med dobling av omsetning i år i forhold til i fjor. Det er først nå vi vil få inntekter av produktutviklingen vi har gjort. Når det gjelder resultatet de siste par årene, er det påvirket av store utviklingskostnader, slik at det ikke er snakk om overskudd. Men jeg synes vi har kommet utrolig langt på kort tid.
De har så langt over 80 selskaper som kunder på verdensbasis, og flere lokale og internasjonale kunder har allerede tatt i bruk tjenestene og løsningene på sine skip rundt om i verden.
- Alle system må analyseres for å sikre at skipene tilfredsstiller evnen til å operere sikkert og det er i tillegg krav om årlige DP-sjøprøver (dynamisk posisjonering). Dette innebærer at vi må bruke spisskompetansen vi har innenfor maskin-, elektro- og kontrollsystem etc. for å kunne verifisere alle systemene i sammenheng og i forhold til krav og regelverk for dynamisk posisjonering.
Ett eksempel på en viktig kontrakt og kunde de nylig har fått, er med det britiske verftet Cammell Laird og det britiske havforsknings-instituttets nye skip "Sir David Attenborough".
- Dette er et prestisjeprosjekt som vi har fått i sterk internasjonal konkurranse. Selv om britiske leverandører og andre internasjonale konkurrenter har vært inne i prosessen, er mange norske utstyr- og tjenesteleverandører involvert, som for eksempel Rolls-Royce og Vard Electro. Her vil vi levere flere produkter, både tekniske analyser og operasjonalle retningslinjer for navigering og dynamisk posisjonering. Så vil vi naturligvis også presentere våre andre system etterhvert.
- Vi ser lyst på framtida. Vi søker nå etter flere ansatte på grunn av mange oppdrag framover og vi forventer sterk vekst i antallet kunder de neste to-tre årene. Vi forventer å øke med fire ansatte i år og tre-fire ansatte til neste år, sier Holm.
Selv om søknadsfristen ikke går ut før i slutten av februar, har det allerede rast inn med søkere.
-Vi har så langt over 60 søkere, bare siste halvannen timen (under NETT NO-intervjuet) er det kommet inn seks søknader. Jeg vil ikke utelukke at vi får flere hundre søkere. Så langt er jeg fornøyd med søkermassen, men det som er vanskelig, er å finne folk med nok opparbeidet spisskompetanse og i tillegg har nødvendige godkjennelser for å utføre inspeksjoner. Vi er innstilt på å måtte lære opp folk internt og også skaffe de akkrediteringer, selv om det ikke bare er enkelt.
- Vi gjør også prosjektmanagement og utfører design og supervision, inkludert på toppdekk. Operasjons- og prosedyremanualer er også noe vi gjør.
Ifølge Holm, har de utført ca. 320 årlige DP-sjøprøver, over 260 FMEA-analyser og rundt 200 konsulentoppdrag i tillegg til mange andre oppdrag og tjenester de siste årene.
Eldar Holm eier 80 prosent av selskapet og Jens Urke eier de resterende 20 prosentene.
Strategisk viktig valg
De har brukt over 13 millioner kroner og mange tusen arbeidstimer på å utvikle sine digitale tjenester. De tok et strategisk valg om å satse sterkt på utvikling av digitale løsninger for tre-fire år siden.- For fire-fem år siden satte vi oss ned og tenkte på hvordan hverdagen ville kunne se ut om fem-ti år og hvordan vi kunne møte den digitale framtida. Spørsmålet vi stilte oss da var "Hva kan vi gjøre for å digitalisere oppgavene og tjenestene vi tilbyr, og slik at kundene kan få en enklere hverdag, spare mye papir- og administrasjonsarbeid og samtidig sparer store kostnader?, sier gründer og hovedaksjonær Eldar Holm.
Først utviklet de en digital løsning for elektronisk håndtering av alle slags typer sjekklister og skjema, etterpå utviklet de digitale løsninger for årlige fjernverifikasjoner innen dynamisk posisjonering (årlige DP-sjøkontroller).
- Vi er de eneste i verden på sistnevnte, slik at vi har vært tidlig ute. Det er viktig at norske aktører er frampå og ledende og vi ser jo at norske aktører har ei fantastisk evne til omstilling og å være ledende innenfor alle typer systemer og produkter i vår bransje.
Har holdt lav profil i media
Eldar Holm etablerte selskapet på tampen av 2008, etter å ha vært i bransjen siden 1986. Selskapet er registrert i Ulsteinvik, man har sin daglige hovedaktivitet i Ålesund, samt ved avdelinger i Bergen og Rio de Janeiro i tillegg til at de har etablert et datterselskap i USA og har to samarbeidspartnere i Nigeria.- Vi er nå i sterk vekst og har vært heldige. Vi har holdt en lav profil i media fordi vi har ikke ønsket å fortelle konkurrenter hva vi driver med. Vi ser at vi blir godt mottatt i markedet og mange uttrykker også at mannskapene som bruker våre produkter gir veldig gode tilbakemeldinger.
- Digital verifisering vil bli den foretrukne og eneste vegen framover, etter mitt og mange kunders syn. Vi ser at markedet er voldsomt mottakelige for en slik løsning. Selv om oljebransjen også er tradisjonell og der ting tar tid, så er aktørene åpne for bruk av vår teknologi. Og vi opplever nå at vi får mest bestillinger på digital verifisering, framfor tradisjonell verifisering, sier Holm.
Budsjetterer med omsetningsdobling
Omsetninga har siste par årene ligget på ca. 8-9 millioner kroner. 2017-tallene foreligger ikke enda.- Det jeg kan si er at vi budsjetterer med dobling av omsetning i år i forhold til i fjor. Det er først nå vi vil få inntekter av produktutviklingen vi har gjort. Når det gjelder resultatet de siste par årene, er det påvirket av store utviklingskostnader, slik at det ikke er snakk om overskudd. Men jeg synes vi har kommet utrolig langt på kort tid.
De har så langt over 80 selskaper som kunder på verdensbasis, og flere lokale og internasjonale kunder har allerede tatt i bruk tjenestene og løsningene på sine skip rundt om i verden.
Mer om analysene og digitale løsninger
De utarbeider også tekniske feilmodulanalyser for skip og rigger med dynamisk posisjonering, i tillegg til annet viktig utstyr ombord - som kraner, gangveger, tårn, kabelleggingsutstyr, ROVer etc.- Alle system må analyseres for å sikre at skipene tilfredsstiller evnen til å operere sikkert og det er i tillegg krav om årlige DP-sjøprøver (dynamisk posisjonering). Dette innebærer at vi må bruke spisskompetansen vi har innenfor maskin-, elektro- og kontrollsystem etc. for å kunne verifisere alle systemene i sammenheng og i forhold til krav og regelverk for dynamisk posisjonering.
Ett eksempel på en viktig kontrakt og kunde de nylig har fått, er med det britiske verftet Cammell Laird og det britiske havforsknings-instituttets nye skip "Sir David Attenborough".
- Dette er et prestisjeprosjekt som vi har fått i sterk internasjonal konkurranse. Selv om britiske leverandører og andre internasjonale konkurrenter har vært inne i prosessen, er mange norske utstyr- og tjenesteleverandører involvert, som for eksempel Rolls-Royce og Vard Electro. Her vil vi levere flere produkter, både tekniske analyser og operasjonalle retningslinjer for navigering og dynamisk posisjonering. Så vil vi naturligvis også presentere våre andre system etterhvert.
Bemanner opp i år og neste år
Pr. i dag er de sju ansatte i Norge, i tillegg til to ansatte i det deleide selskapet i Brasil og flere som er tilknyttet på samarbeidskontrakter.- Vi ser lyst på framtida. Vi søker nå etter flere ansatte på grunn av mange oppdrag framover og vi forventer sterk vekst i antallet kunder de neste to-tre årene. Vi forventer å øke med fire ansatte i år og tre-fire ansatte til neste år, sier Holm.
Selv om søknadsfristen ikke går ut før i slutten av februar, har det allerede rast inn med søkere.
-Vi har så langt over 60 søkere, bare siste halvannen timen (under NETT NO-intervjuet) er det kommet inn seks søknader. Jeg vil ikke utelukke at vi får flere hundre søkere. Så langt er jeg fornøyd med søkermassen, men det som er vanskelig, er å finne folk med nok opparbeidet spisskompetanse og i tillegg har nødvendige godkjennelser for å utføre inspeksjoner. Vi er innstilt på å måtte lære opp folk internt og også skaffe de akkrediteringer, selv om det ikke bare er enkelt.
Tradisjonelle konsulenttjenester
De gjør også vanlige konsulenttjenester i forbindelse med teknisk/operasjonell rådgivning, nybygg/ombygging, verifikasjon etc.- Vi gjør også prosjektmanagement og utfører design og supervision, inkludert på toppdekk. Operasjons- og prosedyremanualer er også noe vi gjør.
Ifølge Holm, har de utført ca. 320 årlige DP-sjøprøver, over 260 FMEA-analyser og rundt 200 konsulentoppdrag i tillegg til mange andre oppdrag og tjenester de siste årene.
Eldar Holm eier 80 prosent av selskapet og Jens Urke eier de resterende 20 prosentene.
Vi søker nå etter flere ansatte på grunn av mange oppdrag framover og vi forventer sterk vekst i antallet kunder de neste to-tre årene
Publisert: 30.01.2018 06:00
Sist oppdatert: 11.05.2021 08:47