De to organisasjonene har sendt et felles brev til Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson, og ber regjeringen gjør om innstrammingene av permitteringsreglene som kom ifjor.
Også Maritim Forening for Søre Sunnmøre (Mafoss) og Maritimt Forum Nordvest er med på bønnen.
Regjeringen argumenterte med at et stramt arbeidsmarked gjorde det riktig å stramme inn, og at permitteringsreglene har vært endret mange ganger, i takt med konjunktursvingingene.
Dagens regler øker faren for at flere blir arbeidsledige, mener de.
Halveringen av oljeprisen får konsekvenser langt ned i verdikjeden, også i maritim næring. Stadig flere bedrifter må vurdere å permittere og eventuelt si opp ansatte. Derfor er det nå et behov for å endre permitteringsreglene igjen tilbake slik det var før 1. januar 2014, skriver Maritimt Forum i en pressemelding.
Også Maritim Forening for Søre Sunnmøre (Mafoss) og Maritimt Forum Nordvest er med på bønnen.
Strammet inn
Fra 1. januar 2014 gjennomførte regjeringen to endringer i permitteringsreglene: Arbeidsgivers betalingsansvar økte fra 10 til 20 dager og permitteringslengden ble redusert fra 30 til 26 uker.Regjeringen argumenterte med at et stramt arbeidsmarked gjorde det riktig å stramme inn, og at permitteringsreglene har vært endret mange ganger, i takt med konjunktursvingingene.
Nye tider
Situasjonen og utsikten for økonomien er en helt annen nå enn da reglene ble endre sist, argumenterer NHO og LO.Dagens regler øker faren for at flere blir arbeidsledige, mener de.
Halveringen av oljeprisen får konsekvenser langt ned i verdikjeden, også i maritim næring. Stadig flere bedrifter må vurdere å permittere og eventuelt si opp ansatte. Derfor er det nå et behov for å endre permitteringsreglene igjen tilbake slik det var før 1. januar 2014, skriver Maritimt Forum i en pressemelding.
Publisert: 12.03.2015 11:50
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:42