Dette vil de gjoere for aa faa skipsfarten groennere
NYE TIDER: Slik ser Wärtsilä for seg shipping-fremtiden.
Nytt

Dette vil de gjøre for å få skipsfarten grønnere

Kunstig øy med fornybart drivstoff, flere skip i konvoi og leasing av motorer er bare noe av det Wärtsilä ser for seg kan bli fremtiden innen shipping.

Administrator
08.09.2016
Selskapet har laget seks ulike visjoner som viser hvordan skipsfarten kan bli grønnere.
– Hovedgrunnen til at vi startet arbeidet, er at vi ser at markedet er i kraftig endring. Vi trenger å få folk, spesielt internt, til å begynne å tenke nytt. Visjonene er så åpent definerte, at folk i industrien kan legge sine egne meninger inn i dem, sier Willie Wågen, direktør for markedsinnovasjon hos Wärtsilä på Stord.
Han har ledet arbeidet med visjonene, og mener alle er realistiske.
– De er basert på trender i markedet. Det er tre hovedtrender som ligger til grunn for konseptene: Den første er grønn energitransformasjon, med en overgang til renere energikilder. Trend nummer to er digitalisering, mer autonome båter med mindre folk om bord. Trend nummer tre er nye forretningsmodeller som kommer av delingsøkonomien, og som er inspirert av Uber og Airbnb. Flere startup-selskaper jobber med denne type teknologi inn mot shipping.
Slik ser visjonene til Wärtsilä ut:

Uberifisering

Hva om alle samarbeider om å dele informasjon om godstransport til sjøs? Det er en av mulighetene Wärtsilä ser for seg som kan gjøre transport til sjøs mer effektivt enn i dag. Løsningen kan være et digitalt verktøy der gamle og nye operatører er med, som sikrer at ingen containerskip seiler uten last. Denne visjonen er inspirert av appen som kobler kjøreoppdrag mellom passasjerer og Uber-tilknyttede sjåfører.

Ubegrenset energilagring

Med økt energitetthet i batterier, opp til 20 ganger mer enn i dag, er en reise til Japan kun på batterier mulig, mener Wärtsilä. Kanskje i kombinasjon med solcellepaneler. – I en verden der vi har 20 ganger mer kapasitet på batteriene, kan du gå om bord i danskebåten i Bergen, sige ut gjennom fjorden uten lyd, vibrasjoner og røyk fra skosteinen. Dette er helt realistisk innen et tiårsperspektiv, det er mye forskning som gjøres på batterier, sier Wågen.

Grønn energi

Wärtsilä ser for seg at de kan lease grønn energi til skipene. – I luftfartsindustrien i dag er det ingen flyselskaper som eier motorene. De blir driftet og eid av leverandørene. Vi ser for oss noe sånt for shipping. Teknologiutviklingen går så fort at det ikke er praktisk for en reder å eie energiutstyret sitt selv. I stedet kan de leie det hos oss. Da slipper de å skaffe kapital til investeringen, og vil ha mindre risiko hvis ikke båten er i bruk hele tiden siden de kun betaler når de bruker fartøyet, sier Wågen.

Kunstig øy

Utslippsfri transport til sjøs gjennom en kunstig øy langs de største shippingrutene er en av visjonene. På øyen vil det være produksjon av fornybar og ren energi, kanskje hydrogen produsert med sol- eller vindkraft. Wärtsilä ser for seg at skipene kunne tanket ved øyen, eller flyttet gods over på batteridrevne skip bygget for kortere avstander. Skipet som er visualisert her er nedsenket og ubemannet, og kan være ute på sjøen i 30 dager.

Skip i konvoi

Hva om skipene seiler sammen for å spare drivstoff? Ifølge Wärtsilä kan skip som seiler i konvoi spare 30 prosent drivstoff med å følge i hverandres kjølvann. Skipene som følger etter et ledeskip er ubemannede og standardiserte, bygget i store serier til lave kostnader, ser Wärtsilä for seg. Men dette krever både nye systemer, kunstig intelligens og avansert tilkobling.

Fabrikkskip

Fabrikk om bord på skipet kan spare tid, øke kvaliteten og lønnsomheten, tror Wärtsilä. De ser for seg at kaffebønner blir til kaffe på veien fra Brasil til markedene i Europa eller Asia.
– Dette er en av visjonene som er nærmest i tid. Hvis en skjeler til fiskeindustrien, ser vi at flere og flere bestiller båter som gjør prosesser om bord, sier Wågen.
I utgangspunktet er det 15-20 års perspektiv på disse visjonene.
– Noen av scenariene vil ta minst 20 år før de er plausible, andre begynner så smått å materialisere seg allerede i dag, sier Wågen.

Publisert: 08.09.2016 08:52

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:00