Reklamebyrået Bmerk i Ålesund har vært gjennom et 2019 preget av store endringer – og starten på 2020 har nærmest vært som en berg- og dalbane.
Etter navneskifte fra I & M Kommunikasjon, omlegging til strategi og jakt på arbeid i nye marked - endte 2019 med det knappeste resultatet siden 2013 (se tabell til høyre – under om du leser på mobil).
– Vi brukte relativt store ressurser på disse endringsprosessene, og har jobbet systematisk for å utvide kundebasen utenfor regionen, forteller daglig leder Runar Haugen til NETT NO.
Rekordbra start på 2020
– Vi har allerede en solid kundebase fra maritim næring, som gir oss troverdighet lengre sydover på kysten. Og vi har en del næringsliv som er sammenfallende, påpeker Haugen. Blant annet i Bergen har vi fakturert en god del arbeid i år, forteller Haugen.
Han forteller at første kvartal i 2020 ble «rekordbra», trass i at koronakrisa slo til mot slutten av perioden. Ifølge Haugen steg inntektene med 20 prosent vekst og driftsresultatet for perioden endte på 1,1 million.
– Det var betaling for innsatsen vi la ned i fjor, sier Haugen.
– Bransje som raskt merker nedgangsperioden
I slutten av mars snudde koronapandemien opp ned på markedet. Flere kunder kansellerte eller utsatte prosjekt, noe som førte til permitteringer for rundt halvparten av de 15 ansatte fra april, ifølge .
– Kommunikasjon og markedsføring er en bransje som raskt merker nedgangsperioden, og er tiltak som ofte kuttes – selv om jeg mener det ikke nødvendigvis er så smart, legger Haugen til.
Fortsatt permisjoner
Nå er kundene på vei tilbake og de har landet flere nye avtaler de siste ukene. I snitt anslår Haugen ar de fortsatt har en «permisjonsandel» på rundt 30 prosent, gjennom ulike ordninger hos de ansatte.
– Gradvis begynner ting å skje igjen, men det er en god del igjen for det er full oppe og normalt kjør, påpeker han.
Inntektssvikten i april ble i overkant av 60 prosent sammenlignet med i fjor. Det gjorde at Bmerk hadde krav på støtte via kompensasjonsordningen regjeringa har oppretta for de som får svikt i omsetningen som følge av korona. For kommunikasjonsbyrået ga det 70.000 kroner i støtte til faste utgifter for april.
Bærekraft satsingsområde
Haugen mener kommunikasjon av bærekraft kan bli et vekstområde når markedet kommer til hektene igjen. Derfor har de jobbet med en egen satsing på området.
– Vi har mange kunder som snakker om bærekraft og det blir helt klart relevant for svært mange selskap. Mange gjør også en god jobb innad i firmaet, men er usikre på hvordan de skal kommunisere det ut til markedet, forteller han.
For å styrke seg på temaet har de skaffet seg ekstra kompetanse gjennom kursing hos NTNU Ålesund.
Snart 50 år i bransjen
Bmerk het tidligere I & M Kommunikasjon og ble startet opp allerede i 1973, noe som gjør Ålesund-byrået til ett av de eldste i landet.
Navneendringen i fjor ble begrunnet med et ønske om å ha et navn som «sier mer om hva vi jobber med», uttalte Haugen selv om nyheten.
fra fjor viser at selskapet ved utgangen av 2019 hadde en egenkapital på 2,7 millioner og samla gjeld på om lag det samme.
Gradvis begynner ting å skje igjen, men det er en god del igjen for det er full oppe og normalt kjør
Publisert: 05.06.2020 17:19
Sist oppdatert: 25.06.2021 08:43